Wednesday, July 27, 2011

hari - hari ku

setiap pagi, aku akan mula merancang.... pagi2... aku akan siapkan bekal ku... dan bersiap sedia untuk ku tempat kerja dengan basikal ku... walaupun hati aku gembira untuk pergi ke kerja... aku risau juga dengan keselamatan adikku....

pagi yang menyinsing... kedinginan yang masih terasa... mp3 sentiasa di telinga... aku selalu mendengar lagu yang membuai perasaan sambil mengayuh basikal di awal pagi... rambut aku pun dah pendek, tak dapat rambut aku dibelai oleh angin... hehehe...

walaupun aku seronok dengan basikal aku... setiap kali aku kayuh... setiap kali itulah aku tahan kesakitan lutut aku.... tahan sajalah air mata aku untuk menangis kesakitan... sebab lutut aku memang sakit.... tapi aku tak kisah semua itu asal aku pergi kerja....

angin yang sepoi-sepoi bahasa.... pokok yang redup, matahari yang ceria... kereta yang kadang2 ada... membuatkan aku tertarik dengan suasana pagi.... mata aku tidak putus2 melihat padang yang luas dan kulit ku merasai kedinginan lindungan pokok2 ditepi jalan....

sesampainya aku ditempat kerja.... aku tidak pernah lewat... kecuali solat jumaat... hehehe... aku mengunci basikal aku ditangga.... dan setiap kali aku kunci... aku risau dengan keselamatan basikal aku... aku takut ia di pancit sebab tempat aku letak pernah diberi warning... so aku harap kawan ku yang menggunakan motosikal cepat2 datang...

setiap kali aku turun sahaja dari basikal... setiap kali itulah aku mula jalan tak seimbang... sebab aku sakit lutut... bergetar... mcm org pakinson hahaha.... sudahlah terpaksa naik tangga lagi... lepas tu aku semput pula.... nak punch kad punya pasal... hehehe... dan aku akan letak beg aku di tempat biasa... di atas rak dan mengemas sikit2 rambutaku yang barangkali kusut...

macam biasa, ramai yang menunggu d staff entrance... yang duduk, yang berdiri, yang baru datang...dan macam2 lagi yang yang nya... hehehe...

lepas itu, aku menulis nama ku di buku kehadiran dengan tulisan berangkai... ada saja yang melihat tulisan ku... sebab tulisan aku cantik hehehe... dan aku memasang name tag ku.... dan aku sudah mula untuk bertugas... sebaik saja aku memasang... aku melangkah menuju ke pintu besar yang disebaliknya adalah tempat kerja ku... baju2... beg, semua ada disitu... dan aku sebagai pekerja... memastikan kesemuanya dalam berkeadaan terssusun dan ter atur....

tapi belum lagi,... setiap kali datang pagi... pasti akan ada ceramah pagi... untuk semua staff dan promoter seperti aku.... aku sebenarnya malas menghadirkan diri... tetapi apaka daya aku hanya pekerja bawahan... hehehe... setiap kali itulah bos atau siapa2 saja yang mempunyai amanah untuk bercakap... mereka akan bercakap di hadapan... apa yang best...satu jer... pasti bos akan menegur tingkah laku pekerja... dan menyindir secara terbuka... hehehe tapi aku tak langsung terasa...

apa yang menarik lagi... tentang pengetahuan produk... hehehe... aku kadang2 tersenyum dengan orang yang memperkenalkan prduknya... hehehe... ada yang pemalu ada yang tak tau apa yang dia cakap dan ada yang suaranya tak dengar langsung.. hehehe... tapi apa kurangnya aku kalau aku ditempat mereka..? nasib aku just temporary promoter je... hehehe....

so setiap hari kita dilatih untuk menunjukkan manner kita pada customer... sbg contoh greeting morning... hehehe... macam pekerja jepun jer... siap greeting2 bagai... hehehe segan pun ada... mcm budak tadika pun ada... tapi itulah yang melatih kita untuk jadi lebih mesra....

so setiap pagi masing2 akan pergi ke kaunter masing2... ada yang mengemas, ada yang bersembang lagi dan ada yang diam termenung tak tahu kenapa... hehehe... aku macam biasa lah pergi ke fitting room ... tengok baju masih okay ke tak... rambut masih pacak ke tidak.. hehehe... and then aku akan duduk diam rehat sebab lutut masih sakit... bila aku urut... aku menangis kesakitan.. hiuhuhhu.... aku cover depan kawan jer....

jadi... jam pun menunjuukan pukul 10... pintu di depan pun sudah bukak... so aku terpaksa turun dengan tiada kerelaaan sebab mata pun masih ngantuk lagi... arggghhhhhh!!! nak tak nak aku terpaksa pegi dengan langkah ku yang kurang bermaya... sebab kau kerja bahagian concerse... dekat bawah sekali... huhhuh... so everytime aku akan bukak plastik. kain. susun beg dan semuanya... huhuhuhuh.. ...

akan bersambung part 2

No comments:

Post a Comment