There was an error in this gadget

Tuesday, May 28, 2013

bila kami bergelar juara


syukur alhamdulilah apabila kami bergelar juara untuk FESTIVAL TEATER 2013 ... dengan merangkul 3 anugerah yang meletop letop... orang kata tuah ayam nampak di taji... tuah manusia siapa yang tahu... malam tu tak di sangka sangka diumumkan sebagai johan... cukup sekali seumur hidup... aku berjaya memabawa nama budak seni naik seiring dengan budak kos lain... jadi jangan pandang rendah pada budak seni yang selalu bertukang d studio tapi hebat di bidang lain juga....

bercakap pasal teater ni... mula2 sekali pemilihan skrip... dalam tangan i ada 10 skrip dan tajuk yang pertama sekali dan merasakan sst yang menarik ialah "nyonya" i tak tak tahu kenapa tapi i dapat rasakan skrip nyonya ni sangat best...lepas tu ingat kan boleh main pilih.... rupa2 nya main undi... ALHAMDULILAH... nyonya cun2 terkena kat tangan aku... tapi dalam bahasa indonesia... ambik kooooo.... 

sejurus selepas itu (tak menahan ayat) i bagi tahu nabel selaku penggalak i nak masuk festival teater... dia cakap go on je... dan nama ARTPHOBIA  ni diperoleh waktu nabel pulang dari kem... so i sangat PHOBIA... jadi i pun go on jer...

okay2 bercakap pasal produksi...ni lah yang i nak cerita... i langsung tak tahu apa2 siapa yang patut i cari dalam produksi... dia nak ada 20 orang... dan i tak tahu jawatan apa yang patut ada... maklumlah... i ni takde ilmu langsung dalam teater... apatah lagi nak membina produksi... setahu i... produksi ni sangat susah untuk ditubuhkan sebab perangai masing2... jadi i post la iklan nak ambil produksi bagai... susah sangat2 sebab i kutip orang ceruk2 studio kauuuu... ceruk2 facebook... kebanyakan nya semester 2... adik2 yang i tak kenal tapi lama2 i kenal...

masa pembinaan produksi ni, i pergi jumpa pensyarah teater... yang i tanya... apa yang patut ada dalam produksi??? tu jer... pas tu balik... hehehehe... sbb i tak tahu nak tanya benda lain. jadi kita ada pelbagai jawatan yang menarik dalam produksi. 

nak dipendekkan cerita... produksi i ni terdiri daripada pelbagai semester dan mahu berkhidmat secara sukarela... masing2 takde pengalaman dalam produksi... dan otak aku sikit lagi nak meletop sebab aku pun takde pengalaman... tapi dengan berbekalkan kata2 pensyarah ... i bagi tugas tu dan mengikut kefahaman i...

bercakap mengenai pemilihan pelakon... sangat susah... bukan semua pandai berlakon dengan bagus... dan menghayati skrip dengan baik. terus terang i cakap... nak bina watak dan perwatakan... bukan senang... i perlu jatuh cinta pada skrip tu... so i buat lah script reading katanyer... i dengar suara sorang2... tapi masa tu biarkan aja dia orang baca2 sampai i jumpa ton endon....

pelakon nyonya iaitu nabell... masa i nak ambik dia... i pujuk sebab dia paling layak dapat watak tu... mmg serius dalam hati i... nabell tak nak... tapi mungkin sebab dia rasa serba salah... dia lakukan juga demi produksi ni... manakan tidak... sebab dia yang menggalakan i... i ni pun bukan jenis yang boleh dicabar... jadi i ambik jer... so i ambik nabell sebab i tgk, dia ada watak dekat luar yang i suka... ganas, peramah dan konfiden... 

dan i melihat jane masa pembacaan skrip... kelebihan jane ialah dari segi intonasi dia bercakap dalam bahasa indonesia... maklumlah.. dia org sabah... jadi not bad... bila bercakap dalam bahasa itew... dan bila i tgk jane ni... dia mmg tak banyak bercakap... dan dia sebenarnya seorang yang pemalu... tapi dia selalu minta maaf kalau dia tak dapat lakukan... hahahah.. dlama hati i.. u boleh cuma u malu... tapi nak tak nak... kena all out... akhirnya... good job jane!!! pas ni... jangan pandang jane sebelah mata.

dalam nyonya ni...ada 6 pelakon... i cari lagi watak untuk ponakan (anak tiri nyonya) ada 3 ponakan yang perlu di cari... dalam hati i masa tu... i nak sorang lelaki yang melakonkan watak ponakan... i nak dia jadi aset untuk menarik orang utk lihat teater kami... jadi alhamdulilah... i dipertemukan dengan tembi bin morni... i pilih dia sebab i rasa dia ni gila2... lagi satu, muka dia ada mcm perempuan sedikit... yang untungnya lagi, rambut dia tu yang kedepan dapat menjimatkan bajet untu beli rambut palsu hahahaha.... so i pilih dia... dan alhamdulilah,, betul tekaan aku... dia dapat membawa watak itu dengan baik sekali .... pas tu ponakan b dan c... ni yang payah ni... i terpaksa cari 2 lagi pelakon yang gedik. i dipertemukan hani... sebab ada yang layak, tapi tarik diri... so i tak leh buat apa...


bercakap pasal hani (penjual printer ) i langsung tak kenal dia sehingga i kenal dia masa buat iklan rasuah... jadi hani ni ada pakej. muka cantik tapi perangai dia brutal... (nak buat mcm mana) so lagi sekali i cakap... hani ni boleh membawa watak gedik dengan sangat baik begitu jugak dengan sorang lagi ni... al lea...dia ni pelajar yang berpratikal kat upsi... dan asalnya budak ums... jadi i ambik dia sebab i tahu pratikal membosankan... lagi pun dia cakap dia ada pengalaman dalam satu2 produksi... so i ambik dia berlakon... syukur sangat2 walaupun pakai jubah g kelas... sekali gedik... meremang bulu kaki i hahahahahah.... tapi BILA DAH JOHAN.. ada je mulut cakap... kenapa tak ambik student upsi... kenapa tak ambik budak sem tettttt.... DALAM HATI I... MASA I NAK CARI PELAKON... MANA MUKA KORANG ? TAKDE PUN NAK TAWAR DIRI.  tapi i senyap je... malas nak bising... sbb Allah lebih tahu kenapa kan...

so nak pilih pelakon bukan mudah ... begitu jugak dengan jawatan lain... pengurus pentas, penata cahaya, penata bunyi, juru solek, make up dan prop dan pengurus produksi... jadi i lantik ani ... ani ni sangat setia dengan i... so i nampak orang yang setia ni akan berjaya... jadi i lantik dia... i lantik ani bukan apa... muka dah garang dah... cuma tak tunjuk belang sangat.. tapi i suka org yg tegas... sebab tujuan asal... i nak didik semua anak buah i untuk jadi cikgu... jadi.... bila dalam produksi ni... mcm2 benda dia orang belajar... ALHAMDULILAH... mereka yakin untuk membuat tugas dengan baik... bgeitu juga dengan penata cahaya dan bunyi... ajiji dan ajli...(butang abjad akhir sekali rosak) mereka ni umpama adik beradik... tapi i pilih dia orang sebab chemistry... duduk pun selalu berdua... jadi bila dah ada kerapatan itu... i mmg nak juru teknikal i lelaki supaya dia orang cool bila main lampu dan audio... bab ni pun i ada memberi pengeasan sebab dia orang yang lebih penting masa pementasan sedang berlangsung... so i mmg kaw2 bagi taklimat rasmi dan banyak kali memberi urutan cerita kat dia orang.... ajiji pun tulis apa yang i cakap mcm karangan... keh2... takut lupa... ajli pula tetap cool walaupun masa pementasan tu dia lupa nak main lagu!!!!!!! hahahahha...

kalau nak cerita pasal pengurus produksi... i dipertemukan dengan akira dan dibah... sebenarnya i sangat2 lupa sebab bila kita nak buat pementasan teater... kita kena berhubung dengan orang atas juga... haiyooo... mengenai bengkel yang dibuat oleh juri... kita orang tak datang pun dan ada orang cakap... teater nyonya tarik diri... choiiiiiiiiii mulut longkang... dan i bersyukur sangat dengan akira kerana membuat kerja secara cekap dan efisyen (kuar ayat encik a) hahahah akira u r the best sebab ada suara seperti saloma!!!!

then bercakap pula mengenai juru solek dan props... uiiiisshhh memang hebat la u olls ... i tabik spring... thanks pada lisa lulu dan tengku sebab make up u olls meletop... yang penting kemahiran kita... alhamdulilah... kita ada tenaga make up yang meletop sampai sanggup menghabis make up sendiri... nasib baik johan... dapat rm 1000... boleh cover baik hahahahah... dan tak lupa jugak pada asilah, betty dan atirah... orang kuat i ni yang rapat dengan pensayarah... mujur lah dapat bertemu dengan dia orang ni... bila rapat dengan lecturer... apa lagi... ambik jelah harta dia orang buat props... thank to dr jahuri dan abah... sebab bagi pinjam props... nasib baik lah kita guna props yang era2 gitu.. era 70 an... 

bercakap pengarah dan pelakon "tuan" (diri sendiri punya cerita) i ambik produksi ni sebagai platform untuk budak seni berteater... moga2 ada platform sendiri untuk melatih vokal dan keyakinan dalam persembahan teater... sekaligus mengangkat budak seni seiring dengan budak kos lain... alhamdulilah... SENI DI PANDANG SEBAGAI SATU ELEMEN PENTING DALAM TEATER. jadi sapa kata seni tak penting???? sapa kata budak seni hanya bertukang di studio dan tak mampu fokus dan bahagikan masa? jadi terus terang i cakap... produksi ini telah membuktikannya bahawa... kita punya ada masa... cuma keinginan kita lagi yang perlu dipertingkatkan... 

kalau bercakap pasal tuan... terus terang... i tak nak bawak watak tu sebab i pegang jawatan pengarah. so i lantik safwan untuk jadi tuan... dan i rasa beban i berkurangan... tapi sebenarnya... safwan tidak sesuai dan dia tarik diri... tapi dalam hati i... dari saat dia baca skrip.. i tahu dia tak sesuai watak tuan tu... cuma i bagi dia peluang dalam produksi ini untuk terus tinggal sebagai jawatan dalam pengarah dan penolong kepada pengurus pentas... syabas kepada safwan sebab dia lakukan dengan baik... walaupun i terpaksa pegang 2 peranan .. pengarah dan pelakon... tanpa safwan... mmg tak akan menjadi... sejujurnya.. kalau tidak menjadi pelakon... tapi melihat bagaimana produksi ini bertindak... itu pun dah cukup sebagai satu wadah dalam pembelajaran dan pengalaman... 

terima kasih juga kepada wan sha... anuar dan ajwan... yang membantu kami di saat2 akhir... tanpa korang jugak... produksi ini tak akan berjalan lancar... sebab korang ada dalam bahagian dokumentasi dan pengiklanan sebenarnya... tapi semua gambar bergegar mcm kena sakit parkinson... stressss hahahahahhaha... tapi tak per... as long ada video its fine :) hahahaha... 
so... akhir sekali... apa yang i nak cakap kat sini... SYUKUR ALHAMDULILAH SEBAB BAGI PELUANG KEPADA KAMI WALAUPUN ADA URA2 MENGATAKAN PEMENANG TELAH DITENTUKAN... segala konspirasi tak diketahui... tapi nyonya sebuah naskah yang hebat!!! 

selaku pelakon lelaki terbaik dan pengarah terbaik... (cheiwahhhhhhhh choi sesangat) i nak undur diri... jika ada silap dan salah masa i jadi pengarah... i minta maaf sangat2... sebab walaupun i ni kadang2 main sembur jer... tapi mcm tu lah i kat sekolah... yang penting... kita berkeja dalam tanpa konflik... dan selalu happy..!!!! minta maaf kat korang... sbb tanpa korang... sapalah aku ni... di harap.. kita majukan lagi produksi ini... buat pelbagai dokumentasi mengenai studio anda... dan bagi yang terbaik utk produksi ini!!!!!!! dan piala pusingan itu kalau blh simpan sampai 3 kali berturut turut... ingat!!!! menghayati sesuatu GUNA HATI... bertindak GUNA AKAL dan yang paling penting HIPOKRIT KETIKA PEMENTASAN JANGAN MENIPU BILA DILUAR. haahahahhahaha





Wednesday, May 15, 2013

16 mei... hari paling sedih.

16 mei merupakan hari guru.... tapi tidak menjadi satu kepentingan buat ku apabila aku mengingat kembali tarikh ini. sangat pilu masa aku berada disekolah rendah. perit sakit... semua aku rasa kerana aku bukan budak yang bijak. aku tak pernah mendapat kawan dan aku sering dibuli.

aku masih ingat lagi tentang hari guru ini.  masa tu aku tak tahu apa nak bagi pada cikgu aku... mak aku cakap... ko ambil lah bunga plastik ros biru dekat atas meja tu. jadi aku ambik dan buat hadiah. setibanya aku di kelas... ramai kawan2 ku mempunyai hadiah yang besar2... mereka menunjuk nunjuk pada ku. dan aku sedar hadiah aku bukanlah seberapa. sekadar ada... aku tidak kisah semua tu

jadi masa sesi bagi hadiah tu... aku bagi dekat cikgu tu dengan perasaan takut. apa yang menyedihkan aku adalah. bila cikgu tu keluar mambawa hadiah...kawan aku cakap dekat aku...

"mijan cuba ko tgk kat luar tu"
"apa dia"
"tu kat tong samaph tu"

apa yang mengejutkan aku ialah... bunga ros aku yang tak seberapa itu dibuang ke dalam tong sampah...

masa tu, aku sedar siapa aku di mata seorang guru...
aku sedar aku kurang bijak
aku lihat diri aku dibuang dalam tong sampah
aku tidak mennagis, sedih dan tergamam
cuma aku takde perasaan yang dapat diungkapkan....

aku terfikir... hina sangatkah aku sebagai seorang murid yang kurang bijak... kenapa cikgu tu buang hadiah aku... apa salah aku....

aku tak pernah benci utk jadi manusia... aku tahu inilah yang mengajar aku jadi lebih tabah...dan kali ini... aku berdiri sebagai seorang guru...

alhamdulilah... aku berjaya menjadi manusia... apa yang dinilai oleh orang2 dulu ternyata meleset...
lihatlah... Allah ada rancnagan yang terbaik utk aku... ... terima kasih Allah.... cuma kenangan ini masih kekal dalam ingatan dan... setiap kali peristiwa ini kembali menghantui... setiap kali itulah aku mengalirkan air mata...dan bunga mawar menjadi petanda...