There was an error in this gadget

Sunday, June 26, 2011

hari bahagaia ku part 2


yah hari tok aku nak kelaka bahasa melayu sarawak... lelah kelaka sinun... aku mok tulis apa, tulis jak sia. mena sik? jangan sik polah ba... hahaha hari tok tek sek da lain... jalan jak kerja... bukan mengenja... sik da masa eyhhh... ngenang dirik sik da orang k kenja ba hahaha

tanpa membuang masa... tok lah cerita ari tok tek...jalan2 sikda arah tuju... mok ngenja di pub tek kita tok orang islam... sik boleh juak ba.. so ngajak ros lah seperti biasa.. geng sampei kiamat.... jangan nya sik ba... lepak lok rumah.. kak ya rumah aku tok nak madah ada swimming pool... so boring gilak tek agak raliah...

lamak juak sik nangga duta avon tok ba... so agak lah nya... minah tek sik dapat kuar sebab sik dapat keizinan laki... lommmmmmmmm haruskah? tapi dah namanya bini orang (bakal) akur jak la hahahaha....

so ngajak raliah tek ke rumah minah alang2 ba.... dah sampei dirumah... nangga cerita karak... sik alah2 cerita antu merapu ya.... tapi dah orang pasang d cd tangga jak lah/// ya pun mok di ngerpak.,,, hahahaha mun muka aku kacak sik hal juak

kak ya boring juak rumah minah tek.... baruk tauk ba.... alu la jalan sik tauk tuju sini... aiyoooo semua hari tok kira berjalan sik da misi dan visi... semua nya dipolah secara spontan... alu tek nun tuju jalan permai... yah jangan sik merasa ba...

sampei di taman permai... pesttime ku nangga taman sekacak-kacak taman.... ada boat k jalan la... kayuh lah kamek orang empat tek... 3 hengget sorang baaa.... berbaloi ya ba... jangan sik merasa boat k kayuh... mun lamak2 kurus k boat kayuh....

kak ya kayo2 kamek orang ditaman... kira semua nya tek empun kamek orang semua... jalan di taman sambil menghayati.. dah ya tek balit... takut maghrib... jangan sik ngenja jak antu d taman kelak... abis kamek orang mun sik balit... mun sik antu aku jadi antu... kalah kak lehot kelak...

dah ya tek malam jalan juak... rasa sik jumpa esok2 ba.. jalan la ari tok tek puas2... jangannnya sik baaa... alang2 ada kerta mun di simpan sik guna berkereta... bagus tikam d sungai rajang sinun mun sik embak jalan....

kak ya tek ilek2 la kamek orang d dataran dah bosan d sia... nun tuju water front... sik alah2... tapi nasib juak malam tok berangin... gila2 la kamek orang tek... sambil nengga orang niup seruling... rasa mok di culik jak orang main seruling ya... k engkah lam peti radio... feeling jak ku tek...

ya jak la cerita ari tok tek... mun orang sik paham baca... sik iboh baca... nengga jak... k la adios

Saturday, June 25, 2011

hari2 yang membahagiakan


hahahah hari ni aku happy sangat2... minah and ros... my lovely friend g survey basikal... wah3... bukan main girang walaupun terus terang aku cakap aku beli basikal sampai hutang ngan kawan.... hehehe nama dia bank ct...

ala hutang2 ni biasa... tapi hari ni aku ngan kawan aku survey basikal... mula2 g survey... agak mahal la sampai rm 300... so nasib baik la kawan aku tak terburu-buru.... g jugak survey kedai lain.. so akhirnya jumpa jugak kedai yang menawarkan harga sebanyak 220... kira okay la tue.... hehehe

so dah beli bawak pulak basikal tu guna kereta... alhamdulilah... cukup.... thanks alot to ros.. ko lah kawan aku dunia akhirat...

so kita orang g parkson... beli barang... makan2 ayam... heheheh perut lapar giler.... n then g pulak lepak rumah aku... tengok cerita karak... mula2 jer best lepas tu mcm merapu jer ending dia... walauponnnnnnnnn shahir berlakon

dah habis lepak rumah... lepak pulak rumah minah... hehehe... kat situ pulak sambung lagi tgk karak... adoi... so sampai ke malam la kiranya... penat jugak sehari-hari berjalan... heheheh...

tapi thanks too minah because lend your money... but i will pay it back! haiyoooo kuat pinjam duit olang la aku.... heheheh btw.. i have a new bike... so with that bike i will use to carik rezeki...dan aku arap bashikal tu tak ilang!!!!!!!!!!!!!!1 penat tau... pas beli ilang cam magic...

sebab dulu ilang 2 kali... kali ni jgn harap lah.... so adios... esok part 2 akan bercambungggggg

Friday, June 24, 2011

yakin manusia boleh berubah


bercakap pasal berubah ni... aku adalah salah satunya.... sebab aku manusia yang paling bodoh dalam dunia... aku terlalu lemah dalam akademik... dan memang tak pernah dapat kptsn yang baik apatah lagi top ten dalam kelas.... keinginan aku untuk berjaya... amatlah tipis sebab tiada sokongan moral langsung.... kalau anda baca blog yang lalu anda akan tahu kenapa....

so dalam mengenal erti perubahan dalam hidup, kita tidak perlu tunggu orang untuk mengubah diri kita... sebaliknya kita sendiri yang bangkit untuk berubah sebab apa2 hal pun diri sendiri yang akan merasa usaha diri sendiri. perubahan yang berlaku pada diri aku daripada bodoh kepada pandai ialah disebabkan KESEDARAN

sebab kalau dulu, aku langsung tiada kawan, cikgu-cikgu aku pun tak memandang aku sebagai perlajar harapan, di situ aku mengenal erti tabah dan sabar sebab aku sentiasa yakin Allah bersama aku... iman aku bukan perfect mana... tapi Allah maha mengetahui apa yang terbaik buat aku... kalau tidak kerana peristiwa itam yang berlaku pada ku... aku tidak akan berlajar erti sabar dan tabah dalam menjalani kehidupan.

KESEDARANyang berlaku pada aku sewaktu aku masuk sekolah menengah... Waktu itu aku nampak markah matematik aku naik mendadak... dan aku ada kawan... kawan baru yang sentiasa memberi sokongan padaku... aku bagaikan tidak percaya Allah bagi aku peluang untuk mengecapi kebahagiaan.... aku amat hargai wanita sebab dia orang lah penyinar hidup2 aku... sokongan dia orang memang menyakinkan aku untuk terus berjaya...

samapai di satu tahap di mana aku mula berlajar untuk menjadi pandai... segala pahit maung aku lupakan... kalau dulu semua rakan2 ku masa sekolah rendah , membuli aku, pandang rendah pada aku, cikgu aku melihat aku tiada harapan untuk berjaya... tapi aku tekad untuk lupakan segala yang berlaku... aku berani menanggung segala risiko sebab aku nak berjaya!

aku tempuhi segala dugaan yang melanda... aku tak kira aku kena jadi pandai... sehingga semua kelas memandang aku sebagai budak bijak.... masa tu bukan lah untuk aku meyombong diri... tetapi aku nak tunjukkan aku pun boleh jadi seperti mereka!

manusia boleh berubah.... aku boleh berubah... kenapa tidak anda? aku boleh tunjukkan buku rekod lama aku kat sekolah RENDAH kalau anda tidak percaya bertapa bodohnya aku.... aku hanya insan biasa... tetapi dengan kesedaran yang tercipta... aku yakin korang semua boleh untuk berubah....

dunia ni besar kalau kita tidak explore dunia ini... korang yang rugi... rugi dalam kehidupan yang sebenarnya bermakna... kalau dulu aku tak yakin akan dapat topi segi empat... tapi aku yakin aku akan memperolehinya kelak.. sebab aku teringat kata cikgu aku masa aku di tahun 4...

setiap daripada kamu akan ada topi segi empat... dan topi itu menanti....

kalau topi segi empat tu bertahta di kepala ku... kan ku tunjukkan pada kawan2 ku yang aku berjaya.!!!!!!!!!!!! yang aku berubah!!!!!!!! yang boleh jadi pandai!!!!!!!!!!!!!!!!

kisah yang menyedihkan dalam sejarah hidupku


kisah sedih ni bermula aku dari kecik lagi... kehidupan aku bukan mcm budak2 sekarang...
happy go lucky... tidak aku.... kalau dulu.. aku naif... aku jahil ,,, aku tak pandai matematik... aku selalu muram...

masa aku kat sekolah rendah... aku tak pernah ada kawan... sebab kawan2 aku dulu semua tau membuli aku je... sampai cikgu pun... .... mak bapak ku pun tak sokong aku... tapi aku tak salahkan dia orang sebab aku memang bodoh... seoalh-olah aku tiada harapan lagi.

hidup aku sengsara selama 6 tahun di sekolah rendah... selama itulah jiwa aku tak pernah rasa aman... apatah lagi memilik kawan... aku takde perasaan... aku tak pandai senyum... apatah lagi ketawa... hanya air mata jer yang menemani aku selama 6 tahun...

ada satu cerita sedih... yang aku ingin kongsikan.... kisah ni terjadi semasa aku di tahun 2....
masa tu hari guru... aku tak tahu apa nak bagi... masa tu aku tak suka matematik... so aku dapat 2 dari 100... so ckg matematik memang tak suka kat aku sebab aku bodoh....

ckg matematik aku ni guru kelas... jadi masa hari guru setiap orang ready dengan hadiah... so aku tak tahu apa nak kasi cikgu aku hadiah...

dp: mummy... mijan nak bagi hadiah kat cikgu apa?

mummy: ermmm ambik jer bunga ros plastik tu...

aku pun diam tanpa banyak bicara... lagi pun aku tak tahu nak kasi hadiah apa kat ckg aku tu....
so aku ambik bunga ros plastik....

tiba di sekolah.. masing2 kawan aku dah sedia dengan hadiah... hadiah dia orang semuanya cantik2... besa2... tak mcm aku... sejambak bunga ros plastik... so aku pun dengan muka yang tiada senyum... aku bagi kat ckg tu...

part yang menyedihkan apabila....

kawan: eii mijan.. ko cuba tgk kat luar hadiah ko tu...

dp: kenapa???

aku pun terus keluar... apa yang menyebabkan hati aku sebak... bunga ros plastik yang aku kasi...di buang di dalam tong sampah... masa tu... tiada setitis air mata aku pun yang mengalir.... sebab aku takde perasaan... aku tak de apa nak luahkan sebab aku memang tak de perasaan langsung....

tapi dalam hati aku... walaupun aku bodoh dalam matematik... dan ckg tu teramat benci dengan aku.... tak sepatutnya ckg tu buat mcm tu kat aku...

selain aku dibuli dengan teruk.... cikgu aku pun kadang2 tak menyokong aku... firstime aku tengok cikgu aku senyum.... masa aku dapat kptsn upsr.... aku dapat 2b 3c... cikgu tu cikgu bm... bukan cikgu matematik tadi.... sebab mak bapak aku ckp... aku adalah orag pertama akan menjatuhkan prestasi sekolah berkenaan... bayangkan... bagaiamana perasaan aku seolah-olah aku ni sampah...

segala pahit maung... aku telan... aku tabah... dan aku tak pernah berhenti mengharap kepada tuhan... impian aku masa kecik nak masuk syurga... so aku redha je dengan apa yang berlaku masa tu... sebab aku naif... siapalah aku pd ketika itu...

akhirnya aku berlajar untuk berdiri sendiri... aku berljar untuk berjaya... aku yakin manusia boleh berubah... dan segala sejarah hitam aku dulu ... aku lupakan... aku ingin pandang ke depan.. aku pun dah maafkan diaorang... cuma aku tak nak tengok dia orang lagi....

:)....

Wednesday, June 22, 2011

kejadian yang lucu dan kiut....


teringat lagi aku kisah aku dimana aku ni ada penyakit asma... masa tu kelas tembikar.. awal pagi so mula2 tu aku okay la tak de pe2... dah aku datang kelas pukul 8.oo pagi asma aku menyerang...
memang perit dan sakit sebab ubat aku tak bawak... so nak tak nak dah sampai kelas tu... aku terpaksa jugak pergi dengan keadaan sesak nafas.

masa tu aku just bertahan dan kesemua kawan aku risau dengan aku... mujurlah lecturer dah dtg tapi aku masih duduk kat kerusi menahan sakit...

Lecturer :woi ko ni pehal ?
Kawan: dia asma dr.

aku cuba gagah untuk berdiri .

lecturer tu senyum -senyum tengok aku....

lecturer: Asma??? kalau dah tahu asma... buat apa ambik kelas ni? kelas ni banyak debu

aku diam je tak kata apa2... heheheh

lesturer : jom ikut aku ke bilik.

sesampainnya aku ke bilik dia... dia korek2 dia punya lagi... apa yang mengejutkan aku... dia keluarkan pam asma tu hahaha.... so aku terfirkir lecturer ni asma jugak... hehehe

Lecturer: lain kali nyawa tu bawak... nanti pengsan sapa nak anta kau ke hospital?

Dp: hehehe maaf... lupa nak bawak

aku rasa comel sangat masa tu.... hehehe aku kuar dari bilik dia serentak ... sambil tersenyum aku kembali ke posisi asal untuk mendengar arahan seterusnya....

Kawan: buat apa kat bilik dia?

dp: makan ubat asma.. dr tu asma jugak rupanya...

hehehehe aku rasa awal2 kelas lagi aku dah buat hal tapi disebabkan itu... dr lebih mcm tumpukan kesihatan aku... heheheh :P ... lucu pon ada tapi kalau asma tu bwk le ubat.. debish debish!

Sunday, June 19, 2011

what a happy day.


seronok nyer hari ni sebab dapat berjalan dengan kawan yang paling rapat.... rosninasarina ngan siti aminah... oh ye tak lupa juga pada kawan lama ku hazwan yang bakal melangsungkan pekahwinan dengan aminah tak lama lagi... romantiknyerrrr... (bila la aku nak berpunya)

semasa aku tido (tido lagi) tiba2 kedengaran bunyi tpon aku... arghhh!!!!!!!! mengacau je ! rungut ku. eh? niena? huhuhu ajak jalan la ni. kan ari ni memang dah janji. so dengan pantas aku siap-siap untuk turun. mandi dan gapai beg itam aku...

beberapa minit kemudian, seperti yang dijangkakan, ros dah pun sampai depan pintu. apa lagi aku pun pecut lah keluar. cuma aku kehairanan mengapa moto ros berubah jadi lain. bila di soal, kena trade in rupanya. tak pela at least ada transport untuk bergerak ke mana-mana hari ni.

so dalam fikiran aku, memang dah di rancang untuk jalan ke mana. apa kata kita pergi ke rumah minah dahulu, nanti aku belanja kau ayam penyet . kata ku kepada ros. ros tanpa fikir 2 kali okay saja. so dengan cuaca yang agak panas, aku pun menyindir., sejuk nya... kenapalah ko guna kereta. ros hanya tergelak saja dengan lawak ku.

akhirnya sampai ke destinasi... pada mulanya agak kekok sebab lama tak jumpa... teringin pula aku nak buat kejutan pada minah... tapi tak menjadi.. sesampainya kami di hadapan rumah. aku dan ros langsung tak masuk. lagi pun agak mengacau sebab hari ahad sememangnya hari untuk mereka berehat. so aku dan ros tunggu diluar sahaja memandangkan ada kerusi yang usang di luar. kami duduk dan cuba merancang mahu mengajak minah untuk keluar

akhirnya saat yang ditunggu, minah pun muncul,,,
Hai minah!!!!!!!!!! kau ni memang kick batu! kenapa lah ko tak jenguk kita orang. kok ye pun dah bertunang....
ala.. tak matinya kalau aku tak jenguk,,,

rasa rindu tergambar di hati sebab dah lama tak dengar suara dia... muka pun dah makin berisi.

dalam rancak kami berbual tiba2 bunyi kereta kedengaran. rupa rupanya hazwan baru datang. hazwan ni tunang kepada minah dan tak lama lagi dia orang kawin... haiiii bahagianya dia orang... aku ni bila lagi . bisik hati kecilku.

dengan buat muka yang garang, wan datang menerpa kami. aku mcm biasala, pantang diterpa aku terpa balik. wan ni kawan aku sekolah rendah. kami pulak suka bergurau senda. so dah alang-alang berempat, apa lagi go jalan la!!!!!!!!

so tempat yang kita orang jalan mula2 adalah medan mall... bosan gak le tapi kat situ aku survey komputer aplle... wuyoooo mahal tapi verstail... dah tu aku ngan ros jalan la sama.. minah ngan wan plak... bermesra mesraan 24 jam je... maklumlah dah nak ke jinjang pelamin

sambil2 tu sempat jugak tangkap gamba... hahahah gamba sticker... just for fun...

dah tu pergi pulak ke parkson... mcm biasala memang parkson jer yang besa kat sibu. tak de mall lain... mesti kat situ jugak pergi... perut pun lapar so kita orang beli la keropk di tibit... hehehe... dah lama tak beli keropok kat sana...

so kalau dah kat parkson apa lagi... jumpa nick ngan wan la... tak habesh2 kan... tapi tu la dinamakan kawan... semua orang nak ditegur... sampai mcm satu parkson macam keluarga... jangan tak tegur takut nanti dikata sombong... hahahaha... excited la juga jumpa dia orang... rasa rindu kat tempat kerja sebenarnya...

pas tu beli aiskirm.. lepak pulak kat dataran... mcm biasa... tapi cuaca kali ni teramat lah panas... tak tahn... so pergi pulak ke pulau ling hua... kat situ cuaca nya aman dan tenang... rumput2 yang ditiup angin... memang membuai rambut ku... cahaya yang sayup2 .. sememangnya merangsang daya imaginasi ku untuk berkarya.... wahhhh sungguh perfect tempat ni...

sambil2 mendapat ketenangan... kita orang apa lagi tangkap gambar banyak2...untuk dijadikan kenangan.. sapa lagi kalau aku ni yang tankap... kamera memang menjadi teman hidupku.. hehehe

so pas tu maghrib menjelma... aiyooo... dah malam... so kita orang pergi karok!!!!!!!!! gilos siot... aku karok tak ingat dunia... sungguh mengiur kan...sungguh drastik... walaupun suara hampehhh hahaha.. aku peduli apa asal dapat release album dan tension jadi la...

puas karok... balik le apa lagi... tapi jadual hari ni mmg full hehahaha... aku ngan ros plak g makan ayam penyet kat kedai bandung... hehehe...tapi minah ngan wan dah balik dah rumah.. esok dia kerja.. tak pe le.. aku ni penggangur .. suka ati aku la nak tdo kol brapa... wan pulak seminggu kat sini... maklumlah bertugas kat subang... ros pulak tak lama lagi balik poli...

k la adios... mmg sweeet memory la ngan member aku ni!



Saturday, June 18, 2011

mencari ketenangan


dah berada kat rumah ni, aku asyik dengan berfikir. maklumlah sekarang tengah buat penulisan, perlu banyak ilham yang mencurah-curah. ilham tu sebenarnya datang daripada lagu, persahabatan, pengalaman dan hari -hari yang mendatang.

ilham tu la aku kumpul buat satu cerita yang menarik untuk dibaca. biasalah bukan senang untuk mencari ilham tanpa melalui realiti dunia sebenar. hari ni saja aku tidur dan rasa letih mengalahkan orang yang berkerja. mengelamun dan banyak meluahkan isi hati. tu lah kerja aku sehari-hari.

pukul 5... aku pun mengambil langkah untuk keluar dari rumah. rasa bosan teramat sangat, menjengah minda ku... melukis, takde mood, tiba-tiba tergerak hati aku nak baca novel yang berada di kerusi. huhuhu, bosan jugak. so aku pun keluar.

cuaca matahari yang pekat memancar, menganggu pandangan ku. panas yang teramat sangat. bukan seperti hari-hari biasa yang kadang-kadang berawan. tanpa mengendahkan cuaca aku pun just jalan menenangkan fikiran yang kusut.

sebelum tu, kawan aku mesej, kata tak jadi nak jalan. tapi aku biarkan aja kerana aku sendiri takde mood. so aku tenangkan fikiran aku meredah jalan yang berasap. panas bukan kepalang! bisik hatiku. tapi dalam pada masa yang sama cuaca seperti mahu hujan.

jauh disudut hati aku nak pergi jogging... tapi pakaian tak sesuai. so aku pergi ke satu tempat yang biasa orang berjogging pergi. tak jogging pun, berjalan memadai. tapi dengan matahari yang memancar tiada belas kasihan, mana mungkin aku nak jogging.

tiba di airport lama, aku parkingkan moto aku ikut suka. lantaklah mana aku nak letak, omel ku. aku pun jalan menyusuri jalan yang panjang tanpa sebarang halangan. cuma angin yang meniup sepoi-sepoi bahasa sambil rumput bergerak mengikut irama angin. tapi mata ku mengalih ke arah rumput kerana tidak tahan dengan matahari.

cahayanya boleh buat ku buta! tapi dengan biasan hari yang seakan memahami hati dan perasaanku, tersemat memori yang mengambil alih fikiranku. sikit demi sikit memoriku mengambil alih teringat pula kepada kawan lama yang sudah lama tidak bersua muka. maklumlah dah bertunang, kena jaga air muka.

perjalanan ku semakin lama semakin jauh meninggalkan motosikal ku. dan makin lama makin jauh juga aku mengelamun tanpa sebarang perasaan sambil memandang rumput yang damai ditiup angin. bisik hati ku seolah-olah sesuai dijadikan tempat untuk berlakon filem romantik. cuma lalangnya panjang sangat.

senyum sinis ku melihat rumput. tapi kalaulah aku pengarah filem, memang aku buat shooting dekat tempat ni. sungguh cantik dan kena dengan tema romantik yang aku cipta. hahaha...

akhirnya aku balik ke tempat moto ku. dengan tidak menoleh aku terus tunggang moto ku. kali ni aku nak pergi ke rumah kawan lamaku. lagi pun tempat yang aku pergi ni dekat je dengan rumah dia. dah alang-alang aku pergi jela tanpa menyoal. dalam pada masa yang sama, hati aku gementar sebab kali pertama rasanya aku pergi ke rumahnya seorang diri. biasanya aku akan pergi berteman tapi tidak kali ni.

arghhhh!!! aku peduli apa. apa nak jadi, jadi la. yang penting aku dah terlalu rindu dengan kawan ku. jadi aku pun pergi menyusuri jalan yang masih ku ingat bagaimana untuk kerumah dia. ermmmm nampaknya salah jalan lagi tapi kata hati ku rumahnya dah tak jauh.

hiruk pikuk kehidupan kampung semuanya ku pandang. baik yang tua sampailah ke muda, semuannya ku lihat. yang sedang berbasikal, bermoto, lepak memang itulah aktiviti penghuni kampung pada ketika itu. seolah-olah aku lah warga asing dikawasan itu sambil memerhati dengan penuh keraguan jalan mana ke rumah dia.

akhirnya jumpa juga. senyum seketika dan aku terus meluru dengan motoku. hari pun dah makin gelap. rasa teruja juga tapi takut pun ada. so aku berhentikan motoku dihadapan rumah dia. ermmm senyap jer aku tengok. cuma kereta kancil je yang ada tapi gate terbuka. tanpa peduli aku pun masuk tanpa segan silu. lagipun memang begitu caraku yang aku tak boleh ubah... hahaha.

"asalamualaikum" aku semakin menghampiri pintu utama yang terbuka luas. kelihatan tiada orang. pelik, tak semeriah dulu. ada orang ke tak ni bisik hati ku. "asalamualaikum" ujar ku berkali kali. tiada juga yang sahut. ermmm.. aku pun terus tunggu dihadapan rumah sambil memerhati budak yang bermain badminton dihadapan rumah.

ish!!!! mana dia ni... sesekali ada jugak aku terdengar bunyi tapi suara lelaki... ermmm ni mesti adik dia ni... "asalamualaikum" ...

walaikumusalam... cari siapa

dah agak dah. adik dia... minah ada?

ooo minah? dia jalan...

ohh okay tak pelah...

terus aku bla tanpa menoleh lagi... harapan aku pun pudar nak jumpa dia... muram seketika aku dibuatnya sebab teringin sangat nak jumpa...

tapi esok kan ada ujar ku dalam hati... tapi aku akan bersama niena kali ni yang menjadi teman aku sepanjang masa... dia sajalah yang menjadi peneman aku semasa di sibu ni... tanpa aku dan tanpa dia... apalah erti persahabatan yang tercipta sekian lama.

aku balik dengan memecut... ingin saja aku lupakan lamunan aku seketika. malam pun makin menjelma... solat maghrib pun kian hampir.... so aku harap esok boleh lah aku jumpa dia... ermmmm... kerana ada sesuatu yang menjadi hajatku












Friday, June 17, 2011

special meeting with guys


hari ni aku rasa terisi sebab dapat spend my quality time with my both friend. wan and nick... they r cute handsome, chubby and cuddly. can be eat with sos... hahahhaha just joking... pada mulanya aku just ngantuk tunggu dia orang... tak tpon2... tunggu punya tunggu aku tido dulu... leceh.
so aku tunggu tpon berdering.. dan akhirnya berdering.

wan: helo ko dah sedia ke tak?
mijan : haaa??? aku tak sedia lagi ko kat mana sekarang?
wan: kat bulatan rtm... sekejap lagi sampai
mijan : okay

punyalah aku bergegas macam orang gila sebab muka bangun tido... dia orang ni pon bukan nak call aku dulu. rungut hati ku. segera aku turun ke bawah mencari seluar dan baju. tak sempat aku mencari, kedengaran bunyi kereta di luar.." alamak!!! dah datang" aku pun segera memasukkan seluar ku secara tergesa.. dan melulu ke arah beg itam ku seperti biasa.

rasa cemas juga aku dibuatnya... tapi apakan daya dengan kepala yang masih mamai ni. aku keluar juga buat muka slumber.
kelihatan nick yang memandu.. aku ingat wan... sebab biasanya wan yang akan pandu atau membawa kereta... ahhh mana2 lah bisik hati kecil ku... aku pun masuk ke kereta... dalam perjalanan .. tak habis2 nick memasang lagu lady gaga yang sentiasa di minatinya... sambil memberi makna setiap lagu yang didengari kami... rasa teruja pula...

so sampai destinasi yang dituju... aku wan dan nick pergi ke parkson... maklumlah ada orang akan berlanja pizza... sebab tu terus pergi ke parkson... ahahah... aku tersengih... nick nampak teruja... wan mengada kata perut masih kenyang lagi... so mukadimah kami jalan2 dahulu baru pergi ke pizza hut.

sampai di pizza hut... aku rasa gembira sangat-sangat sebab dapat ajak nick makan pizza sebab sebelum ni tak pernah lagi tempat2 mcm tu... harap lepas ni tak kekok la... wan pulak terus membelek belek katalog... so 15 minit kemudian apa yang dipesan sampai... aku pun sebenarnya dah kenyang dan memang tak larat... nak tak nak aku paksa dia orang makan!! nasib baik dia orang makan kalau tak aku sodok sorang2
jam menunjukkan hampir pukul 7. kedamaian dan pancaran matahari yang kian redup menyinari hari2 ku... dengan kicauan burung... wan dan nick dah pergi dulu menunggu di kereta... aku pula lambat sikit sebab pergi tandas... so tanpa berlengah masa, kita pun pergi ke premier...

ingat nak tengok kung fu panda tapi dah tak ditayangkan lagi... so tengok green lantern... best jugak la cerita supaya tak jadi penakut... kita kena ada azam yang kuat... katanya... boleh lah jugak... not bad... at least dapat tengok wayang sama2 pun dah kira okay... rasanya tu la kali pertama aku macam serasi dengan kawan lelaki... hehehe seronok sebab sama kepala... sambil makan pop corn... tengok tanpa berkelip hehehe

so selesai tengok wayang... kita rancang nak lepak pulak... lepak mana pun tak tahu sebenarnya... tapi ada satu tempat lepak ni aku panggil taman dewa dewi... tak sangka pergi jugak kat situ sebab banyak kubur cina... pergi jele...lepak kat situ sambil cerita cerita...aku pula lebih banyak mendiamkan diri sebab semenjak aku habis kontrak ni.. aku tak de topik sangat... huhuhu

sebagai pengakhiran perjalanan kami... nick ajak pulak minum abc... hehehe...sedap and delicous... boleh le.. jangan tak merasa kan.. utk hilangkan dahaga....

special meeting ni best gak sebab aku rasa ada inspirasi... heheheh aku ni kalau jalan sambil berfikir... berfikir mereka cerita... janagan terkejut la nama korang ada nanti nick ... wan... hehehe... okayla''' penat sudah aiyooooo.... adioassss...



Thursday, June 16, 2011

rumah aku berhantu???


bercakap pasal mistik ni... boleh lah sebab aku ada beberapa pengalaman... aku bukan saja nak bukak kisah rumah aku ni yang ada pelbagai mahluk di dalamnya sehingga "dia orang" sebahagian daripada family aku... cuma muka dia orang tak nampak2. kesian pulak aku tengok dia orang pakai baju warna putih je. maklumlah melambangkan kesucian kan.

so bercakap mengenai rumah aku... bukan aku tak suruh korang datang... cuma rumah aku ni pelik sikit... nak kata tak de hantu... ada.. nak kata takde momok ... ada pulak... dan menurut pengalaman keluarga aku... benda tu seolah-olah mengikut perkara yang kita buat... sebagai contoh bercakap disatu ruang di mana ruang tu tak de orang...

tu baru sikit... siap ketawa lagi sehingga aku yang dituduh ketawa... ni pun baru jer berlaku beberapa hari yang lepas... aku tak pernah dengar pun "benda" tu berborak. maybe cerita pasal artis kot pas sama2 tgk rancangan melodi....

pernah satu ketika... nenek tua pakai baju putih datang ntah dari mana. nenek tu bongkok 3... dalam banyak2 rumah... kenapa rumah kita pula yang dia datang.... aku pun kehairanan... berlaku pada tahun 2000 something... aku dah lupa dah.... nenek tu misteri la jugak... maybe messenger lord of the ring kot...

bercakap mengenai rumah ni pulak... seolah2 ada jer binatang yang pelik2 muncul... pernah sat ketika... siput babi yang begitu banyak kat belakang rumah... tak tahu datang dari mana... katak la, kucing jangan cerita... burung merpati la... mcm2 binatang yang datang rumah aku tapi menatang ni sikit pun tak masuk rumah orang lain.

bercakap mengenai hantu pulak... aku ada pengalaman... ingat lagi aku ni jenis rajin solat hajat... aku bangun la pukul 3 pagi... kepala masih mamai lagi... mabuk2 ... so aku turun la bawah untuk menunaikan solat hajat... di pendekkan cerita... masa aku sujud... aku ternampak kaki berjalan kat belakang aku... seolah-olah guna jubah putih... aku tak lari... sebaliknya aku teruskan aje solat aku...

aku berdoa supaya benda tu tak kacau aku... sapa la hamba Allah yang ikut aku tu... sebab mak aku ada cakap... lelaki pakai kupiah... kalau tak silap... berdiri di luar rumah pada waktu 1.00 0r 2 pagi.... takan tok kadi kot... tapi aku tak pernah berenti untuk sembahyang hajat waktu pagi... sebab aku tahu Allah maha melindung lag maha menyayang....ni kisah benar la ni...

so dalam kebingunagan... masa bulan ramadan pulak... lepas selesai jer sahur... aku pergi la atas... nak sambung tido... sekali aku tgk bayang2 kat luar beranda... lelaki bongkok... kepala mcm botak... pagi tu aku terus demam... so bercakap pulak perkara yang pernah buat aku demam... aku ada dengar bunyi langsuir yang begitu nyaring ... pengalaman yang paling dasyat pernah aku alami...

so ntah la... bercakap mengenai langsuir pulak... aku pernah tgk langsuir 2 kali... satu dekat pokok pinang.... dan satu lagi kawasan rumah aku yang dulunya hutan.... sekarang ni dah jadi rumah... langsuir terbang mcm superman,.. mengenakan baju warna putih.... so kalau masyarakat dulu... kalau bunyi langsuir tu kuat... maknanya dia jauh... kalau sayup2 maknanya... paham2 la sendiri...

sebenarnya.. aku pernah nampak muka langsuir tu dekat2 tanpa rasa takut... masa aku kecik... aku tido la umah nenek aku... umah nenek aku tu panas sebab tak de kipas... so kita orang tido dalam kelambu... atau penghalang nyamuk... aku ni nakal la masa kecik tak dpt tido... apa yang mengejutkan ... aku nampak langsuir depan mata aku... bermata merah, rambut panjang. muka mcm kena bakar... gigi taring panjang ... berlalu tanpa suara... melihat aku semasa aku melihat dia...

so aku lupakan saja kisah tu.... sampai hari ni... satu btg hantu pon aku tak nampak... yang aku nampak.. hantu minum, hantu judi, hantu lumba, hak tuih!..

tapi seram tu tetap ada sebab sapa2 tido kat bawah umah aku ni... maksud aku ruang tamu... dia akan dengar ketukan pintu, bunyi kat atas atap tak tahu menatang apa... dan bunyi orang ketawa kat tingkat atas.... so every time aku tinggalkan rumah.... "korang" jaga rumah eak... aku nak keluar kejap... heeeeeeee heeeeeee..... hehehee...

Wednesday, June 15, 2011

laki vs perempuan


laki vs perempuan tu bukan bermakna kita bertumbuk dan berdebat mulut maybe aku nak cerita sikit mengenai kelainan gender dan sikap yang sentiasa senang untuk aku berkawan... dalam erti kata lain aku lebih senang dengan sapa ...

so apa kata aku mulakan dengan lelaki... so lelaki mempunyai sikap yang kasar memungkinkan aku tak berapa gemar dengan dia orang walaupun aku ni lelaki macho... bukan apa aku takut kekasaran mereka kepadaku... so aku elak2 tak kena...

yo bro whats up yoooo... yo bro ko dah makan? debish kena kat bahu... kan naya aku... tetiap hari kena lebam bahu ketiak aku... so lelaki memang kasar... dari segi percakapan pulak... ko pehal? nangis nangis... mcm amoi... sesitip la ko ni! so kat sini jangan harap la aku nak layan perasaan... bila aku jalan tergedik sikit... woi jalan tu elok2 sikit ye... jangan jalan mcm pond...so aku kena straight dan jalan mcm askar...

sebab apa sampai skrg aku mcm malas nak ckp ngan laki? ada peristiwa yang gelap dan maybe korang nak tahu jugak... sebab kekasaran dia org bukan bermakna aku ni di rogols... aku ni di buli... masa kecik... sakit hati wooo ... sebab tu la aku pendiam... kalau ngan laki aku dah mcm tak biasa.... dah jadi mcm satu jurang la pulak...

so laki mcm mana aku minat? bukan minat utk bercinta minat utk berkawan.. aku minat jenis laki yang mcm lembut2 sikit... kawad tak geti... tak suka panas... hahaha mesti dia mcm org yang sensitif mcm aku... ada perasaan... memahami sebab aku tahu tak semua lelaki sukakan kulit hitam... hehehe... so kira nya mcm sama kepala la... ala2 kalau ketawa dia pun malu2 nak ketawa (tu dh mcm lembut sgt dah tu)

so aku suka rapat ngan laki yang mcm tu... kalu laki isap rokok... kaki kawad... yo what up what up... surely aku nehi beta! nak cakap tak rapat tu tak la... cuma aku just cakap2 mcm tak sudi la... hehehe... sori la aku tak bese ngan laki ... ni feeling aku... suka ati aku la..

okay sekarang ni aku nak ceta pasal ompuan pulak...seperti mana yang kita tahu... perempuan ni ada sifat keibuan.. tapi dalam pada msa yang sama...ada sifat gedik dan mengada-ngada... okay aku cakap pasal sikap ompuan yang aku tak suka.... sikap dia gedik... di tambah dengan manja mengada ... dicampur dengan perasaan cemburu... mintak perhatian dan berani pegang2 org sebarangan... aku rasa nak lepuk je tangan... tapi kadang2 terpegang jugak so buat diam sudah

so aku ni jenis yang lebih rapat pada perempuan sebab aku boleh wat lawak... dan sikap2 aku yang romantik semua keluar... sebab perempuan suka kalau kita buat lawak... tak la malu2 eksyen depan perempuan... sampaikan semua nak ajak aku keluar... dah tu dia org pulak nak belanja aku...tapi bukan lah aku ni poyo cuma nak cakap dia orang ada ummm ngan aku...

di sebalik tu ada seribu misteri sebab apa aku rapat dengan perempuan... sebab masa aku kecik aku kena buli... so budak peremuan la selamat kan aku... sebab kelas kita orang dulu asingkan gender... perempuan2 lelaki2... maklumlah sekolah agama... tapi perangai buadak cam setan... eeee tak koserrrrr

so aku lebih senang ngan perempuan sebab dia orang memahami... caring.. loving... sweet.. dan sebagainya... yang penting kita kena tahu jaga perasaan dia orang... so dia orang akan lebih tahu jaga perasaan kita... so satu jer sikap yang menghantui diri aku ialah... bila perempuan tu fall in love... arghhhhhhhhh aku tak sedia... aku tahu ramai yang minat di luar sana (poyo la pulak ko ni dp aku sepak kang )

so this is the reason y... aku mcm malu2 nak ckp ngan laki... hehehe sebab aku ni lembut sikits je.. hehehe selain aku gunakan cakera naruto aku untuk berbunuh sapa2 yang buat hal ngan aku... berani nak lawan... tgk lutut dulu... dah la aku rajin excercise ni.... hehehe k la adios... so jangan terasa pulak kalau aku tak cakap pulak ngan sapa2 yang terasa...

bahagianya hidop


bahagiannya hidop kalau d tgh malam tak kena gigit nyamuk... dan bahagia kalau hidup ni tak susahkan orang... tapi bahagianya hidup aku kali ini aku g tgk wayang bersama kawan2 ku... hehehe thanks nadirah, kayren dan solomon kerana ajak aku tgk wayang.. jalan2... walaupun gaji belom ada d tangan...

kesian pulak wan kali ni keje sorang2 kat paksen... tapi dengan bangga la dia kata.. ala aku tak boring la... aku busy ngan keje... cheyyy... tapi tak pela ... biar dia dengan dunia warping dia.... nick pulak off day... berak awal pagi pon nk ckp... dah tu kacau si wan kerana berbahagia bercuti... apa daaaa...

so hari ni aku rasa bahagia sebab kuar jalan2 ngan nad... sebab nk tgk movie punya pasal... dia orang ajak... aku pun tak buat apa kat rumah ikut jela... huhuhu.. so tgk wayang tadi tgk 2 cerita... satu citer super 8.. dan satu lagi kung fu panda...

so feed back tentang citer super 8... serius ly tak besh langsung... jangan la terpedaya dengan trailer sampai kete dia terbang giler babi... kagum dengan kereta api meletop segala... semua tu just ak kabur mata u olsss je...

cerita tu mengenai budak2 yang konon nya nak buat filem zombie katanya... then pada satu hari dia orang ni gatal2 la nak buat filem tepi stesen kereta api... so sebab kereta api tu mcm eksiden giler babang disebabkan ada kereta yang giler kat situ yang halang kereta api tu dari bergerak..

effect kereta api tu eksiden boleh tahan la mcm ala2 final destination tapi yang tak boleh bla org yang langgar kereta api tu tak mati lagi... boleh pulak dia hidup tapi dalam keadaan parah la... so cerita ni mengisahkan alien yang nak balik ke angkasa lepas.... tapi alien ni kira kesian la sebab dia tak de kapal angkasa..

so last ceta dia sedut semua barang2 keprluan manusia kat tangki air dan tak logiknya boleh jadi kapal angkasa... aku punyalah tak paham apa tujuan alien tu mengamuk.. then rupanya nak balik angkasa je... hero lam ceta tu kanak2 je... askar lam tu pulak just prop jer... ntah apa2 ntah...

aku pon dari start ceta tu sampai hujung aku blurr jer... tak de perasaan... sampaikan aku ternganga jer tgk ceta tu... hehehe... dan org pon tak ramai nak tonton ceta tu... buat habis duit jer beli tiket (duit nad bukan aku hahahaha")

so aku g jumpa wan kejap dah habis tgk wayang tadi... dah alang2 lepak kat dataran... tgk wan sorang diri kat sana... kesian dier... muah2... hahaha aku borak2.. dah tu lagi sekali kita org tgk wayang... so ceta kali ni... kungfu panda2 best woooooooooooooooooooooooooo

tak rugi tgk kunfu panda.... sebab panda tu mmg lucu... kisah dia ni pulaj dia kena kenal dengan ilmu baru iaitu kerharmonian diri... sebab panda ni bergolak dengan ingin tahu sapa asal dia... sapa mak bapak dia... kan bapak dia burung... so dia ni anak angkat...

gara2 satu simbol tu dia seolah olah terganggu dengan zaman silam dia... so dalam pada masa yang sama... dia kena bertarung dengan burung merak... so burung merak ni ada cipta meriam yg sangat hebat... kalau panda ni tak hapuskan merak ni... mak kungfu akan lenyap selama lamanya....

so nak tak nak panda ni pergi.. jadi bermulalah kisah dia sebagai pahlawan naga dengan pelbagi telatah lucu dan comel... seriusly korang tak kan rugi.. yang tak best nyer.. aku nad kay ngan solo terpaksa duduk dpn sekali dan terpaksa mendonggak ke skrin... bayangkan selama 2 jam''''


ada satu part lam babak kung fu panda tu buat aku menangis... kayren plak tgk aku menangis... hehehe malu siot... ceta karton je kot...

apa2 pun thanks lagi sekali kepada nad... sebab belanja bayar balik tgk wayang.... k la adiosss.... seronok bersama geng baru



Tuesday, June 14, 2011

arghhhhhhhh bosan!!!!!!!


hari ni sebnarnya second day aku off day... memandangkan aku dah habis kontrak... sebab 13 ari tu last aku berkeja kat shoppin kompleks sana... aiyoooo... mcm tak bermakna dah aku ni... seolah olah menjadi stock simpanan.... tapi aku nak cerita satu sentapan yang telah berlaku pada 13 jun ari tu...

aku dengan kopinden pergilah jumpa miss chong... keja dia ni ambik orang berkerja... so aku ckp la aku nak sambung kontrak...dengan gedik aku kat pejabat...

Dp : miss cchong miss chong... i am temporary promoter wish to continue my work here but i want work at level 4... (sebelum ni level 3 bahagian baju... tak larat aku nak melipat baju dan customer mcm puppy korek2 cari saiz... eeee geli nokkk )

miss chong : really? but 4 this time being we no need the temporary promoter...

DP: omg... if can i want to work at electrical department... or toys???

miss Chong : toy haa?

DP: yes toy because i like toy... everday i can take care the barbie outside... so beautiful like miss chong... pliss pliss pliss

Miss chong : ok in that case i have to tell the boss first weather he want u or not... or i copy you punya gambar lekat dekat depan sana sapa mau ambik u berkerja

Dp : tak kisah la miss chong as long i want to work... i dont want waste my time at home... but i really want to work at level 4.. penat lipat baju ari2.

Miss chong : BUKAN SAYA TIDAK TAHU KAMU MAHU LEVEL 4.. SEBAB ADA WAN AMRY KAN... KAMU KERJA IKUT KAWAN KA?

Dp : bukan itu sebab laaaa... tapi tu pun salah satu sebab juga... boring hahahaa...

miss Chong : ok la oka la... nnt sy bagi tahu boss.... anyting else?

DP : nothing miss... but call me okay... asap!

hehehe tu la perbualan aku ngan miss chong kat dalam pejabat... begitulah eksyen aku nak pilih mana tempat aku nak kerja... dah kerja tu buat jela... nahhh skrg ni ko duduk rumah mengangkang jer... membesarkan bontot... padan muka ko dp...

tapi hari ni atau esok aku dapat gaji... first gaji aku .. aku nak beli basikal... dah lama aku tak kayuh basikal guna kaki... rindu pulak rasanya sebab basikal aku kena curi... aku ingat lagi.. nama basikal aku rocket... so rocket aku ni kena curi 2 kali... satu masa aku kat sekolah dan satu ni lagi kat umah... basikal yang sama...

huhu apa malang... kalau nak curi pun curi la kereta ke moto ke... ni basikal aku nak curi... bonggok punya pencuri... tapi dengan duit yang ada nnt aku nak keliling ngan basikal baru ku... nama dia rocket 2... setiap aku lekat sticker yang abjad2 tu... haaaa.. punya la aku syg... hehehe.. okla tiba2 aku ckp pasal basikal ni pesal.. adiosssss

setiap detik yang dihantui


hari demi hari... kita berdepan dengan manusia yang pelbagai tingkah laku... pelbagai tabiat yang sering kali kita suka dan tak suka... kalau kita suka mcm mana ? dan sebaliknya? so aku nak discuss pasal kalau kita suka orang tu... detik yang sentiasa menghantui ialah kelemahan kita yang kita tidak tonjolkan tapi dalam pada masa yang sama kita ingin bagi tahu...

sememangnya perit pengganti diri duka yang menanti... sebab "honest " is not always right... ingin sekali aku nak cakap kat sini perkara yang benar jangan mudah untuk membenarkan sebaliknya kita simpan dalam2 sebagai rasia... namun tak semua manusia sempurna kerana ada saja yang ingin diluah memandangkan perasaan yang berbelah bagi.

tak cakap salah ... nak cakap salah... tak cakap takut orang tak selesa,,, tapi kalau cakap pun ada kesudahannya? tenang? selesa? lega? atau ... bodoh? idiot? tapi itu lah detik yang sentiasa menghantui sebab kita takan mudah menyimpan apa yang dirasai aib dan apa yang rasa patut dibagi tahu

hipokrit? plastik? memang perkara biasa bagi semua manusia... terpaksa atau jenis yang tak tahu malu pun bukan perkara biasa bagi seorang manusia... detik menghantui lagi sekiranya kita suka kan seseorang namun kita suka atas dasar apa? ikhlas? atau rupa? dan kalau dapat adakah "keihlasan" tu bertahan sampai kiamat?

manusia bukan sempurna... sebab byk kelemahan yang sentiasa menghantui diri... walaupun ada pegangan.. tetap juga manusia meluahkan sesuatu yang tidak kena... tetap juga berfikir yang bukan2... dan tetap juga menyalahkan takdir... sehebat mana pun dia sebagai seorang manusia.. tetap juga ada kekurangan yang dihadapinya...

tapi as long that u know... to enhance what u want to get.... not all u can easily told some one... unless u trust its so much... hating , loving, accept or not is a second thing but how we handle it and make it as positive side of view... i get the answer for my friend... and i really respect him...

walaupun begitu... selagi kita ni ada je rasa tak puas hati luah pun mesti kena dengan orang... sebab apa2 pun luahan tu kita terpaksa tanggung jugak sebab orang dah mungkin tak selesa dengan kita... mungkin nafas berbau busuk ke..

tapi kita kena ingat satu lagi pekara... kita tahu apa yang terbaik buat kita dan kita kena kawal diri kita ke tahap maksimas

Monday, June 13, 2011

jangan jadi .....

jangan jadi lemah dengan takdir... adakalnya kita masih tidak terbuka hati untuk melihat sesuatu yang bernilai... sesuatu yang worthy .. im really afraid with the people who dont have any mission in his life... aim or target is the same thing that will give us a pattern in our white "shirt"

in this world u cant easily blame your destiny, your path and your pattern because u decide it... thankful is the modest way to appreciate your decision but god know the best. we always forget about what and who create us... we never appreciate the change that being given...

everyday ... every hour... every year, we still enjoy the air... health, friend, environment , food, "rezeki"... but never thing who give it to us... blaming .. hating ... ungrateful is the worst mindset in human history or your story line.... but apart of it i hope that to you to think.. think and keep thinking...

deep in this universe... we try to imaging... what is out there? is there is an alien? another planet? another living? to me.. keep it simple... dont think too much when u want to seek a question without an answer.. think about now... about reality.. about your faith what u will be in a few hour, next day, next month or next year...

while u seek for a good necessity .. think also about here after... jangan jadi the people who forget...

jangan jadi the people who never learn and give up

jangan jadi the people who always blame on his faith and his decree

be a people who keep thinking about the future, god, and behave in any other way... so... it worth with our work as a humble human being

last but not least... be yourself... never ever never follow your bad idol... believe me.. u will say positive about his or her while u hide the truth that he or she is nothing than ,,,

so dont be it.. till then meet me in a next blog

perkara manusia sering alpa lupa nyanyuk


bercakap mengenai perkara manusia selalu lupa ialah menghayati, penghayatan, dan seumpamanya... maksud i... manusia sering lupa untuk menyelami dan menghayati maksud2 yang berada disekeliling kita... melainkan manusia yang inginkan ketenangan dan mencari ilham..

dalam mengenal erti kehidupan... kita harus menghayati jalan cerita hidup kita... sama ada anda yang bergelar boss... peon... mahupun cleaner... kadang2 kita kena tanya kenapa apa dan kenapa jalan cerita kita sebegini rupa...

sebagai contoh... menghayati kehidupan kita sebagai manusia... manusia mempunyai pelbagai jenis, latar belakang, jalan cerita dan citarasa... penghayatan tu bukan lebih kepada memandang kehidupan tetapi makna... isi dan maksud yang tersirat dan tersurat...

maybe korang tak jelas... ok aku bagi cntoh... lukisan... lukisan memang cantik.. dan jika cantik mesti kita suka... kalau tak cantik mesti kita carut lukisan tu kaw2... yang peliknya lukisan tak cantik tu boleh siap2 letak lam frame dan dengan bangga di pamerkan oleh pelukisnya di galeri seni.... lukisan yang cantik buat cuci berak kat tandas... so sebab apa? mungkin sebab makna yang diberi..

lagi contoh u all mesti suka tgj video klip lagu kan? so video klip bukan di buat untuk suka2.. tapi dibuat untuk menerangkan maksud lagu yang dikarang... so sebab kita menghayati lagu tersebut.... begitu juga simbol2 tanda2 dan sebagianya...

namun demikian... manusia sering lupa untuk menghayati... kalau solat misalannya... solat bagai nk rak.. tapi masih melakukan kejahatan... sebenarnya kita kurang menghayati ajaran agama... so korang fahamkan apa yang aku maksudkan... so penghayatan amat penting untuk disemai dalam hati..

emosi dan ekspresi dalam teater... lagilah menguji penghayatan yang tinggi .. kalau tak dihayati... maka buruk lah lakonan anda... so penghayatan amat penting... depend pulak pada skrip nyer... tu pon perlu pengahayatan jugak...

so kesimpulanya.. sekiranya manusia hidup tanpa penghayatan yang tinggi... cara hidup manusia akan sama saja.... bangun pagi.. turun kerja... makan... cakap2 balik tido... bangun bla bla bla dan bla2... begitulah seterusnya sampai orang utan pupus.

jadi dengan menghayati takdir.. dengan mudah kita akan mengubahnya... banyak bertanya dalam diri.. dan cuba guna akal untuk berfikir... jangan guna kepala lutut pulak.. k la adios.... heheheheh

Saturday, June 11, 2011

novel ku... hakikat imran... baca hehehe


. Imran merupakan seorang pelajar jurusan seni halus mempunyai paras rupa yang menawan dan sentiasa ceria apabila berdepan dengan kawan kawanya. Namun disebalik keceriaannya imran sebenarnya mempunyai masalah jiwa yang sukar untuk menyintai. jiwanya yang seringkali terdetik untuk bercinta namun disebalik rasa yang ingin bercinta tersimpan seribu rahsia yang tersembunyi. Takut, kosong dan sebak mengenai perasaanya imran tetap mengharungi semuanya sendirian. Tetapi kekosongannya terubat apabila kawannya niena berlajar ditempat yang sama. Niena merupakan kawan rapat kepada Imran sejak sekolah menengah tetapi terpisah semenjak tingkatan 3.

Tersekat di antara realiti dan fantasi, imran masih bertahan dengan perasaan yang menyeksakan jiwannya yang tidak tahu untuk menyintai dan bagaimana untuk dicintai. Niena yang sentiasa menjadi peneman setia akhirnya jatuh cinta kepada imran. Tetapi imran masih samar-samar dengan tindakan niena yang mendambakan cintanya. Walaupun begitu niena tidak pernah berputus asa dengan imran yang sentiasa “blur” kerana itulah sikap imran yang membuatkan niena terpikat.

Hari demi hari, imran dan niena menjadi rapat sehingga menjadi buah mulut orang. Kemesraan yang terjalin namun tiada pengisian yang bermakna membuatkan hati niena terdetik untuk bertanya dan meluahkan sesuatu yang dipendam oleh niena selama berbelas-belas tahun. Konflik muncul apabila, niena tahu isi hati imran yang sebenar dan membuatkan niena jijik kepada imran. Apakah isi hati imran yang diluahkan kepada niena? Mungkinkah hubungan yang terjalin tidak semesra dulu? Tunggukan kemunculan novel “hakikat imran”

Friday, June 10, 2011

hari ini pula


cepat nyer cuti berlalu selama 2 minggu... esok lusa dan seterusnya dan begitulah seterusnya sampai kiamat... hari ni mak bapak aku dah nak balik kuching... tinggal diri ku dan adik ku dan kakak ku... huhuhu... maknanya tinggal berdikari memandangkan aku kerja kat sibu yang tercinta ni

yeapeeee akhirnya merasakan sesuatu yang bakal aku tempuhi seorang diri di sibu ... ketiadaan mak bapak bukan lah sesuatu yan menyeronokkan tapi lama kelamaan kita kena biasa dengan kehidupan berdikari... so dari situ aku dah mencipta kehidupan yang adventure...

masak nak kena sendiri... serba serbi semua lah kena sendiri... kehidupan berkerja ni aku harap satu je... menjadikan aku lebih matang dalam segala hal... aku nak ambik kesempatan ni untuk membaiki kelemahan diri sebenarnya

maklumlah kehidupan kita dimana bercampur gaul dengan manusia... bukan sesuatu yang mudah... namun bukan juga sukar... orang lain2 perangai so we must follow the flow... kalau tak ikut memang ada jer kita rasa tak puas hati...

aku selalu berfikiran positif ... supaya orang2 kat sekitar aku jugak positif dan mencari ketenangan semasa berkerja... sebab nak tak nak walaupun hanya Part time... satu hari nanti kita akan berdepan dengan kerja yang bukan Part time... di situ lagilah akan menguji ketahanan anda dengan perangai manusia yang ada kalanya mengalahkan bapak setan

so peluang inilah aku cuba garab untuk membaiki diri... bukan bila buat silap cakap belakang2... akhirnya benda yang di cakap menjadi fitnah... silent when u dont know the things! cakap depan2 untuk menggelak kurang kepastian...

situasi berkerja dengan situasi study mmg tak sama ... namun perangai manusia adalah sama... sebagai contoh malas, rajin dan seumpamanya... jadi kita harus ikut rentak yang sesuai dan sepadan dengan situasi berkenaan... supaya tak la kita asyik pesemis... dan sikit2 mengeluh....

azam yang kuat dalam mengerjakan sesuatu akan dapat pulangan yang berbaloi.. tak rugi untuk menjadi insan yang sentiasa ceria di mana2 tempat sekalipun... tapi bukan dengan clubbing dan enjoy di pusat2 hiburan... ramai beranggapan clubbing tu tempat release tension tapi lagi tension sebenarnya degan bunyi bising, tak jaga tingkah laku dan buatkan anda tak tido2.

so dalam diary aku hari ni.. aku harap mak bapak aku pulang selamat ke kuching untuk meneruskan pekerjaan mereka yang mulia itew... aku pulak akan menjadi abg dalam rumah yang menjaga adiknya... (dapat gaji mampos aku)... k la adiosss

Thursday, June 9, 2011

aku gay


mesti korang terasa nak baca sangat2 sebab tajuk di atas... biasalah manusia... isu2 hangat digembur gemburkan dan menjadi tabiat manusia untuk menjadi penyibuk dan sekutu dengannya... dalam meniti kehidupan manusia seringkali kita akan ada rasa teruja! ingin tahu... dan suka

dalam erti kata lain kemahuan dari segi ingin tahu membuak-buak disebabkan cerita panas itu tadi... sebagai contoh... mungkin anda tidak tahu nak cakap apa2... kemudian ada satu cerita panassss.... so anda akan mula bersuara dan cerita panas itulah yang menjadi topik seharian... so di situ anda akan dapat rasa kepuasan apabila bercerita kerana anda sudah pun melalui satu tahap..

tahap itu ialah mengumpat yang kononnya merapatkan hubungan sulit diatara kalian... isu2 panas misalnya gay memang menjadi topik hangat sebab benda yang haram disisi islam... eee ko nak tau dia tu gay... yeke... geli siot nabi tak mengaku umat... carilah pepet...( sori to say la i suka terus terang).. so kat sini anda dah dapat topik yang diperkatakan...

manusia sering kali menjadikan topik perbualan dengan mencari seorang untuk dijadikan topik... topik itu tak sah mengata seseorang... tidak kira anda suka cakap belakang atau depan memang akan bercerita mengenai sesorang yang kita rasa tidak puas hati dan sebaliknya...

itulah dinamakan bunyi yang dihasilkan oleh manusia.... bunyi manusia adalah bercakap... dan percakapan itu amat penting dalam membina satu institusi manusia itu sendiri... selain mempunyai pelbagai latar belakang dan personaliti...

so tajuk tu memberi impak kepada anda kerana ingin tahu... kalau tajuk seperti.... marilah bertaubat... harammmm... marilah bersolat lagilahhhh... kalau tajuk artis kawin dua... artis masuk longkang... artis makan benda kat longkang... terus nak baca... itula yang dikatakan perasaan ingin tahu...

so the point of the story is... manusia sememangnya dilahirkan untuk bercakap... namun aku ingin mengkritik apa yang ingin dicakapkan dalam mengeratkan silaturahim... tapi nak tak nak benda tu jugak yang best... sebenarnya semua ini berpunca daripada perasaan ingin tahu dan sejujurnya akan menjadi satu topik yang hangat di mulut2 joyah..

dalam mengenal erti "bunyi" yang sedap di dengar...(bukan kentut harap maaf) kita seharusnya bercakap mengenai sesuatu yang baik2 je... contohnya... hai jenab .. lama tak jumpa makin klas u jenab... biasalah maria oiiiii kau pun apa kurang nya... klas kau maria... jom jenab kita pergi shopping komplek nak beli pampers kejap... buat apa beli pampers maria? ooo i selalu kencing malam la jenab.... kelas kau jenab... i selalu berak ...

kan bagus mcm tu... mengata sendiri sendiri.... share pun kawan2 kita jugak... tapi ingatlah tak de gunannya untuk umpat somebody sebab dunia ni berpusing... kita umpat orang... orang umpat kita... last2 tak de jalan penyelesaian... orang kata... biarlah kita bercakap mengenai benda yang ada input dan benda yang kelakar... so hidup akan sentiasa ceria2.... think positive k... tu yang aku selalu tekankan kepada kawan2 ku...

k lah adios... aku ni nak kata gay... hahaha no komennn!!!!!!!! adiosss


Wednesday, June 8, 2011

bukan mudah untuk menjadi yg terbaik


terbaik?? belum tentu.. setiap manusia diciptakan mempunyai kelebihan dan kekurangan yang tersendiri... kelelbihan yang ditonjolkan atau kelebihan yang tersembunyi... begitu jugak dengan kekurangan... sama ada kekurangan yang ditunjukkan atau kekurangan yang tersembunyi...

apa kata kita discuss pasala kekurangan... kekurangan tersebut bukan menjurus kepada kekurangan wang atau kekurangan rambut... tetapi kurangan sifat2 kita yang mungkin manusia tak suka dan juga yang maha esa...

biasalah nobody perfect... manusia seringkali menggunakan topeng untuk meyembunyikan perkara sebenar.. tetapi adakah sifat sebenar manusia adalah kekurangan yang disembunyikan??? kalau ahli psikologi berpendapat begitu.... aku rasa kurang tepat sebab manusia itu fleksibel... sifat sebenar manusia bukan menjurus kepada kekurangan semata-mata tetapi berpandukana pada pemikiran yang tercipta..

sebagai contoh... kalau si ali ni kuat bertumbuk dengan adik sampai lebam2... kat luar lain pulak ceritanya.... pijak span pun tak tenggelam.... boleh pulak belai manja manja adik orang.... adakah sifat ali tadi yang bertumbuk dengan adik adalah sifat sebenar??

nahh.... di sini kita lihat.. sifat sebenar manusia bergantung pada keadaan... bukan bergantung kepada sifat yang mengikut hawa napsu semata mata... jika di masjid mestilah kita nak sembahayang walaupun jahat mengalahkan setan tanduk sepuluh... takan nak bertumbuk pulak kat masjid... sama juga kat tandas... mesti nak kencing... takan nak membeli belah tisu kat sana...

so manusia sebenarnya mengikut arus suasana yang memungkinkan manusia itu sendiri berubah mengikut situasi dan keadaan kerana susasana yang berlainanan akan dapat pengalaman yang baru... suasana yang berlainan akan mematangkan kita....

untuk menjadi yang terbaik bukan sesuatu perkara yang mudah... bukan semua manusia boleh tunjuk sifat baiknya sepanjang masa.. tetapi dengan mengingati siapa pencipta kita... dengan merenung alam semula jadi... dengan memandang kenikmatan yang diberi... mungkin kita dapat membaiki diri...

klah setakat ini saja ceramah aku.... every pagi kena buat blog .... membuka minda kita setiap hari... aku tak nak ceta pasal aku je... hehehe

teater cinta suchi... (dalam proses pembikinan skrip just jalan ceta je)


aku rasa aku nak wat teater... produksi budak seni ...!!!! aku dah terfikir nak wat ceta apa.... aku nak wat ceta CINTA ... ceta cinta ni mengisahkan... cinta terlarang, cinta suci dan cinta bertepuk sebelah tangan.... menampilkan 3 babak dan akhir sekali.... babak ni akan dicantumkan sebagai pengakhiran episod....

so mula2 aku akan tampilakan cinta terlarang. dalam babak ni... ada 6 0rang kesemuanya.... so orang2 ni akan melakonkan sudah tentulah lam babak ni.... 3 orang adalah penari... mewakili, akal, napsu dan hati.... dia orang ni kira abstrak... menari2 kalau ada music yang berjudul akulah kembang perawan dari gita gutawa..... tapi 3 orang ini pula akan melakonkan babak masing2.... seorang akan melakonkan babak homo, dan sorang lagi akan melakonkan babak lesbian dan sorang lagi akan melakonkan babak cinta normal.... so kat sini kita akan nampak 3 situasi.... dialog2 tu aku tengah nak bikin... maybe korang tak nampak lagi sebab benda ni berlaku dalam satu pentas....so setiap daripada watak ini akan memakai baju yang mempunyai warna dan simbol yang simbolik.... tapi sebenarnya... semua ini menjurus kepada hakikat dunia yang harus diperbetulkan... cuma aku nak tampilakan luahan ekspersi cinta yang berkaitan engan napsu tapi tidak menggunakan akal dan cuma berlandaskan hati semata-mata....

so babak yang seterusnya cinta bertepuk sebelah tangan...dalam babak ni akan di mainkan 3 watak dan 2 orang penyanyi... lagu yang akan dinyanyikan ialah tanpa bintang dari beeha.... hehehe... korang dengar lagu tu sah2 korang feeling... so lam babak ni... perempuan ni akan menyanyi di permulaan babak.... lagu dia lalah pari2 kertas... tapi dalam dia menyanyi tu ... dia kena sampuk ngan laki ni... hehehe.... so dia terkejut sebab laki ni tiba2 datang yang sebenarnya merupakan kekasih dia lam dulu.... so dalam babak ni... laki ni mcm tak puas hati la ngan perempuan ni sebab dah 2 tahun tak bertemu dan membalas cinta.... laki ni pon tanya la pehal2 kan... so perempuan ni rasa bersalah sebabnya.... dia dah kahwin.... jeng3.... tiba2 laki dia datang... kuang3... so laki ni nak kata frust tak jugak tai sebaliknya accept dia nyer takdir yang dia tak d jodoh kan kat dier.... so pas tu dia luahkan ekspersi dia secara monolog.... payah2 tu.... aku perlukan seorang lelaki yang jiwang karat lam babak ni...!!!....so pas tu dua orang penyanyi lak akan datang menyanyikan lagu jeng3... daripada beeha tanpa bintang...(dah ckp tadi). so kiranya dua orang ni seolah-olah bersenandung... masa ni romantik giler siot sebab lagu ni feeling.....

so babak last pas dia orang melalak....babak cinta suci... lam babak ni plak... ada ramai pelakon.... babak penagih dadah yang ditangkap polis.... babak pelacur tapi jiwa nya ingin berubah... dan babak ibu yang memohon keampunan daripada tuhan.... so... penagih dadah ngan pelacur tu anak kepada ibu ni...babak penagih dadah ni ada geng2 yang mamai.... dan ada polis datang tangkap nanti... so akhir babak dia... dia dipenjarakan sebagai banduan... babak pelacur ni plak... ngan kawan2 dia... kiranya situasi lam bilik... ada prop2 sikit... kira berhias kat depan cermin....so lam babak ni interseting... pelacur ni hipokrit ngan kawan dia...tapi lam hati dia sengsara untuk berubah... tersekat dia antara realiti dan fantasi.... huhuhu dasyat... dan intersting.....so babak yg seterusnya... ibu... ibu berdoa di atas sejadah... dengan berlinangan air mata... dia minta anak2 dia kembali ke pangkal jalan... dengan itu... itulah dinamakan cinta suci... semua babak2 ni berlaku dalam satu pentas...dan pengakhiran babak ini... akan diputarkan lagu daripada beeha jugak iaitu lagu keliru dalam dosa.... hehehe....(beeha menang award)... so

babak yang seterusnya sebaagi pengakhiran... lelaki yang cinta nye tak berbalas... perempuan yang cintanya normal dan ibu akan bergabung dalam satu babak.... so si ibu ni sebenarnya peniaga.... peniaga nasik lemak...so laki ni masih tak puas hati pasal cinta dia...so utk relax2 terasa lapar... g la makan nasik lemak.... dan perempuan yang cinta normal tadi... g jugak.. makan ngan laki dia la.... so dalam babak ni... masing2 akan meluahkan perasaan.... skrip dah sedia ni...

azlan: mak limah! nasi lemak ngan air teh tarik satu!... lapar giler...

mak limah : yelah nak oii... mak limah siapkan tapi kenapa muka ko monyok semacam?

azlan: tak de lah mak limah... frust cinta kena tolak... tak boleh lah mak limah... lan tak boleh terima...

mak limah: bunga bukan sekuntum... lan boleh pilih je orang lain...

azlan: tapi ni lain mak limah... dia ni special... sejak sekolah kita dah bercinta.. tup2 dia kahwin ngan orang lain...

mak limah ; dah jodoh bukan di tangan lan nak buat mcam mana... ni sara asyik berkepit ngan boyfriend je

sara : eh mak limah... sediakan boy friend saya... nasi lemak 2 teha tarik satu...

mak limah : yelah... tapi mak limah nak cakap sikit... walau sehebat mana pun korang ni bercinta sampai sanggup meredah lautan samudera... cinta yang paling agung sekali ialah cinta pada yang esa.

azlan : apa motif mak limah nak membebel kat sini?

mak limah : bukan nak membebel, kamu tu lan, banyak2 lah berdoa agar dipertemukan jodoh yang sebenarnya...ni tak asyik monyok jer... ni sara, berkepit ngan boyfrend 24 jam, bukan ada faedah pun... napsu semata-mata...

ingat... sehebat mana cinta kamu... cinta yang paling berharga ialah cinta pada yang esa..

tamat!!!!!!!!!!!!! heheheh.... skrip maybe aku siapkan se cuti ni.... cuma aku nak carik pelakon

Tuesday, June 7, 2011

bangun pagi


bangun pagi merupakan rutin seorang manusia dalam mengumpul tenaga supaya berkerja, berak dan sebagainya... namun di sebalik bangunnya pagi... rutin ini dilakukan berulang kali.. sebagai contoh termenung seketika, tengok masa, dan termenung lagi...

dalam kekangan bangun pagi, kita terpaksa angkat demi kesejahteraan negara, tenaga yang digunakan mungkin dapat menghasilkan sesuatu yang unik sebagai contoh solat subuh, menggosok gigi dan berak....

air merupakan sumber utama dalam menjana tenaga kita... tanpa air, manusia bagaikan orang buta dan lemah fizikalnya untuk bergerak... tambahan pulak taik mata menutup mata sehinggakan sakit untuk membukannya... so air merupakan elemen yang terpenting dalam kehidupan sesebuah manusia....

di samping itu juga... air boleh buat kumur dan secara rasminya untuk ambik air wuduk supaya segar dengan semula jadi... satu lagi rutin yang manusia tidak dapat lupakan ilah membuka facebook... membuka face book merupakan agenda yang tidak boleh dipsahkan dalam kehidupan manusia ...

nasihat saya manusia merupakan elemen yang terpenting dalam menggerakan jentera yang di bina oleh manusia sendiri... jadi.. jelaslah bahawa bangun pagi amat penting sekali kerana tanpa bangun pagi.... manusia mungkin akn bangun waktu malam.... so kesimpulannya.. bangun pagi merupakan bangun yang suci serta murni...

(jam dah kol 9 gila!!!!!!!!!!1 turun kerja!) sekian adanya sebab saya nak berak

bergelak ketawa tanpa henti


hari ni shift aku noon setelah off day seharian... terperangkap mcm rapunzel kat rumah... sambil merenung ke luar jendela membelai belai rambut yang konon nya panjang... akhirnya aku kasi nipis kan rambut.... ntah apa ntah offday aku... ingat nak pergi bercuti kat austraila ke new zealand ke.. maklumlah kerja penat... teringin nak g spa...

tapikan aku bukan nk cakap pasal off day yang ntah hapa2 tu... aku nak ckp pasal hari ni... best2 sangat2 sebab gelak tak henti2... mizan mizan ... ko kadang2 giler... kadang2 sewel... tapi tu la punca utama kenapa kawan2 aku semua minat kat aku...mana tak nya.. aku buat run away show depan orang... siap pakai baju...ada berani?

ntah antu mana rasuk aku tadi... tapi gelak keluar sikit taik kuning...(cirit)... pas tu buat pertandingan melipat baju....sebab baju dah terabur mcmgunung mcm kinabalu.. akhirnya dapat gak di settlekan... alhamdulilah... sebab customer pun tak ramai... esok rasa nak bawak penyepak lalat... nak sepak tangan customer yang gatal2 korek baju...

penat? letih? dah tak de dah sebab ada jer cerita yang nak di kongsi... dah la tu.. 3 kali pergi tibit tempat jual keropok... hahaha... gian dengan muruku punya pasal... pas tu boleh pulak aku buat resepi baru ... muruku campur gula2 anggur... terasa mcm biskut oreo.... sedapppp

siap buat trademark untuk setiap jenama ... ntah apa2 ntah hari ni... tapi gelak tak henti2... gelak kat customer bau ketiak la... kadang2 ada customer tak de gigi la... jahat tol kita orang ni... hehehe... tapi tula hiburan menjadi seorang promoter... tak sah jugak kalau cuci mata...

apa2 pon hari ni terasa kejap jer... boss pon tgk rajin jer kita orang.... siap senyum lagi... rasanya mesti dia nak bagi elaun, bonus. kad kredit premium pas ni... wuyooooo k lah adios....

Monday, June 6, 2011

kawan,sahabat dan rakan...

kawan2 yang memahami, sahabat yang rapat dan rakan yang menjadi teman sememangnya sesuatu yang diidamkan oleh seseorang yang mengharapkan dirinya di fahami dan mengisi kekosongan di dalam hati...

tetapi adakalanya dalam sahabat ada rasa cemburu... dalam rakan juga ada yang iri hati... manusia tidak lepas daripada perasaan itew... tapi benda tu boleh di ubah kalau kita berkawan dengan ikhlas... yang tak ikhlas ni suka nak lebih2 jer... kawan kerana mukanya hensem atau chantik ( hensem ke?)

biasalah kalau seseorang itew sudah tertawan hati dengan sesorang... mula2 kawan pas tu dah selalu bersama menjadi lah teman.... teman hidup sampai ke liang lahad... bagi aku pulak... suka kat kawan sendiri sampai ke jinjang pelamin... geli le pulak...

kalau dulu , kita tak tahu apa2 rahsia kawan2 kita masa kita berkawan.. tapi bila dah berpasangan.. semua benda tak tahu jadi tahu... arghhhhhh lantak dia org la... teman jadi couple... mungkin dah selesa dengan si dia....

sahabat sememang nya sesuatu yang di nanti... entah mcm mana kalau aku tak de seorang dua sahabat. mesti aku rasa kekosongan yang teramat sgt.... sahabat yang indah bila cuti je bawak jalan... makan sama2, kalau carik keje pon sama2... mandi asing2... best nyerrr... gelak2 kat tepi tangga... buat lawak giler2 kau bodo.... hahahah... seronok sangat2...

tapi kat dalam dunia ni... ada ke seorang sahabat sampai mcmtu sekali... kalau beli rumah pun sebelah-sebelah... kubur pun sebelah sebelah... entahlah... aku pun teringin sampai mcm tu sekali... tapi dalam persahabatan pon ada had nya jugak... tapi apa beza pulak dengan couple??

sahabat ibarat emas dan mutiara di lautan... sukar di cari ganti walaupun di tempat baru yang ada gak kawan untuk mengisi kekosongan... sahabat yang pernah aku ada dulu masa tingkatan 3 dah jadi kenangan... tapi aku dah ada sahabat baru... tu pon sorang dah bertunang....

bila dah betunang tu.. batas kena jaga... nanti tak pasal2 mcm cerita nora elena... aku pulak yang jadi mcm aaron aziz... kawan yang satu lagi happy go lucky... masih enjy dengan hidop... maklumlah sahabat aku dua2 perempuan... tak men la laki2... sebab orang perempuan je memahami jiwa lelaki seperti aku ni.. cheyyy

orang perempuan ni kalau kita buat lawak... sakat... dia orang ni mesti ketawa... kalau lelaki ni... kejap je ketawa.. tak besh... sebab aku selalu buat lawak... aku nak org sentiasa ceria... sehingga kan ada org ajaak aku kapel.. lecture english aku ckp.. u r lucky men... everyone like u... aku pon suka beb... sebab muka encem... (aku tengah syok sendiri ni)

kawan yang memahami boleh buat kita tenang dan sentiasa risau akan kita... apa kita buat dia mesti ambik berat... cuma buat masa ni ... aku nak ambik kesempatan dalam persahabatan sebelum menjengah ke alam dewasa... sebab masa tu dah beranak pinak... mati pulak aku d tuduh meramapas isteri orang walhal nak ajak g shopping .

hehehe... kannnn kot2 aku murah hati sangat nak g melancong bersama ke aku belanja... bini mana yang tak nak oiiiiiiiiii.... hehehee.... kalau lelaki jadi anak ikan pulak hahaha ... k lah adios

kawan,sahabat dan rakan...

kawan2 yang memahami, sahabat yang rapat dan rakan yang menjadi teman sememangnya sesuatu yang diidamkan oleh seseorang yang mengharapkan dirinya di fahami dan mengisi kekosongan di dalam hati...

tetapi adakalanya dalam sahabat ada rasa cemburu... dalam rakan juga ada yang iri hati... manusia tidak lepas daripada perasaan itew... tapi benda tu boleh di ubah kalau kita berkawan dengan ikhlas... yang tak ikhlas ni suka nak lebih2 jer... kawan kerana mukanya hensem atau chantik ( hensem ke?)

biasalah kalau seseorang itew sudah tertawan hati dengan sesorang... mula2 kawan pas tu dah selalu bersama menjadi lah teman.... teman hidup sampai ke liang lahad... bagi aku pulak... suka kat kawan sendiri sampai ke jinjang pelamin... geli le pulak...

kalau dulu , kita tak tahu apa2 rahsia kawan2 kita masa kita berkawan.. tapi bila dah berpasangan.. semua benda tak tahu jadi tahu... arghhhhhh lantak dia org la... teman jadi couple... mungkin dah selesa dengan si dia....

sahabat sememang nya sesuatu yang di nanti... entah mcm mana kalau aku tak de seorang dua sahabat. mesti aku rasa kekosongan yang teramat sgt.... sahabat yang indah bila cuti je bawak jalan... makan sama2, kalau carik keje pon sama2... mandi asing2... best nyerrr... gelak2 kat tepi tangga... buat lawak giler2 kau bodo.... hahahah... seronok sangat2...

tapi kat dalam dunia ni... ada ke seorang sahabat sampai mcmtu sekali... kalau beli rumah pun sebelah-sebelah... kubur pun sebelah sebelah... entahlah... aku pun teringin sampai mcm tu sekali... tapi dalam persahabatan pon ada had nya jugak... tapi apa beza pulak dengan couple??

sahabat ibarat emas dan mutiara di lautan... sukar di cari ganti walaupun di tempat baru yang ada gak kawan untuk mengisi kekosongan... sahabat yang pernah aku ada dulu masa tingkatan 3 dah jadi kenangan... tapi aku dah ada sahabat baru... tu pon sorang dah bertunang....

bila dah betunang tu.. batas kena jaga... nanti tak pasal2 mcm cerita nora elena... aku pulak yang jadi mcm aaron aziz... kawan yang satu lagi happy go lucky... masih enjy dengan hidop... maklumlah sahabat aku dua2 perempuan... tak men la laki2... sebab orang perempuan je memahami jiwa lelaki seperti aku ni.. cheyyy

orang perempuan ni kalau kita buat lawak... sakat... dia orang ni mesti ketawa... kalau lelaki ni... kejap je ketawa.. tak besh... sebab aku selalu buat lawak... aku nak org sentiasa ceria... sehingga kan ada org ajaak aku kapel.. lecture english aku ckp.. u r lucky men... everyone like u... aku pon suka beb... sebab muka encem... (aku tengah syok sendiri ni)

kawan yang memahami boleh buat kita tenang dan sentiasa risau akan kita... apa kita buat dia mesti ambik berat... cuma buat masa ni ... aku nak ambik kesempatan dalam persahabatan sebelum menjengah ke alam dewasa... sebab masa tu dah beranak pinak... mati pulak aku d tuduh meramapas isteri orang walhal nak ajak g shopping .

hehehe... kannnn kot2 aku murah hati sangat nak g melancong bersama ke aku belanja... bini mana yang tak nak oiiiiiiiiii.... hehehee.... kalau lelaki jadi anak ikan pulak hahaha ... k lah adios

Sunday, June 5, 2011


impian , harapan, dan mimpi merupakan adik beradik yang sentiasa bernaung dalam diri manusia... untuk mencapai impian yang di idamkan.... kena bermula dari dalam diri... Semangat , kecekalan , ketabahan merupakan kunci yang akan membimbing kelemahan, kepayahan dan kegilaan...

dalam mengenal erti hidup yang semakin tua, hari demi hari manusia sudah mudah lupa, alpa, nyanyuk dengan situasi sekarang. diperhebatkan lagi dengan perubahan, modenisasi dan revolusi tanpa bimbingan, manusia akan hancur, lebur dan mundur dari segi inteletual, rohani dan jasmani.

tenaga yang menggerakan manusia kalau tanpa misi, ia terbazir begitu sahaja.. sebab itu, pentingnya sesuatu point untuk kita terus hidup. point yang kita bina merupakan point yang akan menjadikan kita sebagai manusia yang sebenar. justeru itu sama2 lah kita mencipta satu "focus point" agar kita ada live yang lebih menarik..


rungutan dalam diri untuk terus berjaya merupakan satu racun yang sentiasa bertahta di hati... memungkinkan satu kebenaran , jalan, petunjuk yang pasti tertutup buat selama lamanya.... so think positive what we have...always put an aim to our self so u can reach and when u reach,, thats make u stronger to be a champion in your live.... never give up to try and move on with the target that we create...

i dont deny if the human sometime fall back, but human can easily wake up from a nightmare and have a good kick start to motivate them self to the next riddle in their life.. some say it difficult some say it hard,, but with the determination and self motivation,, u can achieve what u want in your life....

to realization it u must good in something and gain it really hard... never look back what u have done... a great investment can get a great value and sure u can do it.... start now to get a better change that only ones in your priority ... live up with your dream to be a better guys... go ahead!!!! adios.... ambik kau.. puas aku speaking..

setiap hari2 ku


hari ni aku nk cakap pasal orang yang sombong... aku rasa tersentap dengan kawan yang telah kenal sekian lama... kini semacam sombong untuk bertegur sapa... sapa lah aku kan.. yang keje kat celah2 tiang sambil menyasikkan telatah manusia yang pelbagai...

so dipendekan cerita... dia boleh buat2 tak nampak aku... bukan aku nak minta tapi kawan lama... kawan yang aku kenal... boleh buat slamber jer depan mata... aku pon tegurlah dia kerana aku nampak.. x x aku panggil... dia pun paling... dia lambai aku dengan gaya yang tak ikhlas...

bisik hati aku... apsal dia ni.. mcm pelik jer perangai... dulu bukan main mesra... sekarang... nampak kita mcm nampak tunggul... mata pon pandang tempat lain... seakan -akan tak ikhlas untuk bertegur... bayangkan ketika itew sapaan aku mcm dia buat layan tak layan...

kecik hati aku... bukan aku mengharap tapi... terasa pelik kalau kenal tapi boleh buat slumber itik... bila aku ingat detik tu... terasa nk ambik baju campak jer terus kena muka...

kadang2 bila kita terlalu menghargai orang dan memberi satu layanan yang baik... belum tentu orang akan ingat apa yang kita lakukan... aku tak mengharap.. tapi adakah ia setimpal?adakah ia sesuatu yang patut di terima dengan tangan terbuka? perasaan dan hati pada kita yang menentukan segalanya... lain la kalau tak de hati dan perasaan

tapi hakikinya... itu lah lumrah kehidupan... bebalik pada tadi... mungkin aku tak layak utk menegur dia lagi... cukup rasa terkilan... kalau boleh cakap la panjang lebar... tapi mcm buat kita tegur kat pasar malam... ni luahan hati ku hari ni... huhuhu : (

Saturday, June 4, 2011

kehidupan yang berharga


dalam mengenal erti kehidupan yang ada kalanya kusut dan menyeronokkan ... kadang2 kita perlu juga berfikir esok2 kita nk jadi apa... nak jadi hantu ka... nak jadi orang yang berguna... we cant easily make decision that why i ask u to think... era sekarang tak mcm dulu... orang cari kita untuk berkeja.. berlajar luar negara, berlajar masuk u... terus dapat kerja... tapi sekarang... kita terpaksa mencari kerja....

walaupun situasi berubah seiring waktu... manusia harus juga berubah fikiran dan ada anjakan paradigma.. chey! tak pasal2 keluar aku punya bahasa melayu moden. fikiran, mindset, tingkah laku kena ubah sebagaimana dunia berubah. walaupun aku cakap korang berubah, jangan nak ubah jantina pulak.

ubah lah mengikut kesesuaian dan must follow religion foot step.. mampoo? harap2 dapat... sebab mata kita tak lekang tengok orang pakai pakai seksi... sana sini singkat2... dan ntah apa2 ntah... betis besar gajah pon nk tunjuk... belum lagi orang yang pakai transparent... seluar dalam itam nampak kat dalam.. tak de kerja... bende ni korang rasa geli bende tu la manusia buat...

so my opinion about valuable live is live one of the best opportunity to gain experience, learning, and teaching weather it bad or good... to learning something, we must from the bottom.. to the top... wah speaking aku...

kehidupan ini hanya sekali... kalau kita tak gunakan dengan baik., rugi.. sebagai contoh kalau kita terjebak dalam dunia pendadahan... kita akan sia2 kan hidup kita dengan menjadi mayat hidup, kalau pelacur, dia sia2 kan hari dia untuk berkeluarga... kalau orang jahat, dia sia2kan hari dia buat dosa tanpa di bimbing untk kebenaran...

hayat yang panjang, isikan dengan pelbagai perkara yang boleh buat kita tenang dan berlajar... tetapi manusia seringkali berhadapan dengan situasi yang sama2 tanpa anjakan paradigma... justeru itew, kecekalan dalam mengharungi dunia yang peluangnya hanya celah kuku , tempuhi nya untuk menjadikan kita lebih kuat dan bersaing dengan orang lain. so apa kata anda mengenai kehidupan?

sambil2 aku kerja lipat baju tanpa henti ... aku berfikir jugak... berfikir kalau lah aku kerja mcm ni nak sara kehidupan aku... umur dah mencecah 32 tahun... aiyooooo... mungkin bukan masalah tetapi adakah anda sanggup? anjakan paradigma yang aku maksdukan... mencari sesuatu yang berharga dalam kehidupan... try to explore for the development inner... cheyyy... speaking jugak... maksud aku... jadiakan diri untuk lebih berharga kepada orang lain dengan menjadiakn diri berharga. faham? fahamilah...

hari- hari ku


tawaran... tawaran menanti semasa aku rasa kekosongan.. azam dan tekat aku yang berkobar-kobar mengelodak mcm gunung berapi... so akhirnya aku dapat pekerjaan yang di idami... hahaha... jadi promoter di parkson.. okay lah tu.. sebab aku sebenarnya ada tujuan... tujuan aku adalah menggelakkan aku pergi ke kuching... tak de kerja.. no way! kuching bukan tempat aku!

so first day... aku rasa kekok dengan orang2 di tempat baru ku... memang lah... lain orang lain ragamnya silap langkah... naya aku... so aku mendiamkan diri dan banyak berzikir semoga dipertemukan kawan yang sama kepala... kerja ni pon atas sahabat baik juga yang sudah kenal sekian lama... namanya wan amry... tapi dia ni leceh sikit... penat la penat la...

so aku motivate dia... kasi kuat semangat... tabahkan hati jangan cepat mengalah ... so.. sekarang ni fikiran dia atas pagar... sama ada nak berenti atau teruskan kerja... aku pulak jenis yang kuat semangat.. aku takan mudah putus asa.. sekali aku terjebak... aku akan buat sehabis baik... kalau pengedar dadah nak ambik aku... sekali terjebak memang aku buat sehabis baik jugak hahahaha


sekarang ni dah berminggu jugak aku kerja... kaki sakit sebab seharian berdiri... lipat baju... sampaikan ada kalanya mata pun boleh tutup masih jugak tangan bergerak... orang pon dah mula rasa cemas dan takut... sambil menampa pipi supaya sedar... ok jugak rasanya kena tampa... tapi aku tampa balik la...

so demi menghilangkan rasa mengantuk... yang amat sebab kerja full shift dari pagi hingga malam... aku beli air kopi... nak segarkan diri sendiri.. mujurlah mata dah terbuka luas dan ada tenaga.... kalau tidak sanggup jugak aku tido kat bawah rak... kah3... first time kerja kan... biasalah.....


hari demi hari aku harungi... not bad... aku tengok telatah manusia yang pelbagai ragam dan juga warna2 kehidupan... memang menarik kanta mata ku... ada yang mintak saiz xl ... ada yang mintak kaler lain2... ada yang konpius harga... ada juga yang nak kena cucuk bijik mata sebab menyepahkan baju yang telah dilipat oleh tangan ku.... geram pun ye... tapi kena sabar bro... sebab nak keje lama... kalau nak keje tak lama... aku letak boom kat pakaian tu... biar sambil2 pilih .. meletop berkecai tangan... masa tu baru aku cakap... lain kali suruh saya cari...hahaha

sesaja je tulis nak release tension.... tapi alhamdulilah.. okay lah jugak lama2... kawan baru mcm nick pon okiesss.. encem ... puteh... berseri - seri... pas tu aku rindu pulak dengan prizcyla... dia keje tak lama... so dah berenti dah dierr.... sedihh... selalu buat aku tersenyum dengar dia punya bahasa melayu... hahaha accent kapit... kawan lain mcm natrah pon okay... stella... sapa2 kerja ngan aku la.... mula2 je aku malu pas tu... bukak seluar dalam pon aku sanggup demi mengatakan aku hilang kemaluan... okay la... sampai sini jer aku nak cakap... adiossss