There was an error in this gadget

Saturday, October 22, 2011

when the time come.


have u ever fill... when your bare foot touch the ground? and walk trough the grass that very cold with moisture. have u ever fill when u see a sky u fill like flying up in the air...and you want to be there? have u ever fill when your heart start to beep that is the one of opportunity to u to do what u ever fill?

the world is so big, strong, livable, greenly, cool with all nature beside us... and i was wondering.. when human also like nature...always helping, sharing, loving. helping is apart of our value. tree help us to have an oxygen . tree also share us his fruit. and tree love us because when we hot, tree give her shade to us. did u ever think about it?

thankful to got... i always see a nature apart of my inspiration. apart of my study. what i call nature art. Allah gift is way too far more valuable then we ever met. but very unlucky who didnt see the nature is apart of our friend... we can be friend to anything... bird, cat and even plant... and i friend with them most rather than a human being... that why i always keep shut up and no to talked much with human being...

i fill like i can be freely to do what i want to do... my soul is free... and nature always beside me... thank to tree, flower and cat... u always accompany me when i alone... i never told that u always hear what is my heart talking about... Allah ..u r the greatest god in the world... u cant be compare by all mean... u just one. u show me the right path... and i beg u to go to my original place... i want my bare foot touch the grass at heaven... i want to meet tree that can talked... heheehe... Allah appreciate us all the time... he always never forget about us. he give as food, air, healthy but human still forget. normally, if someone didnt appreciate u at all... u will be sad.. but how god fill that always give us something that more worthy but didnt appreciate Allah at all?

so in this world... just a small matter to look at because what u see is just for a while.... akhirat is your true destination after this... when the time come.. u will know what is this all about... u still safe u still comfort but when u forget someone who love u... (god)... u will know how regret u are... u know god is the best to you to refer but still laughing and enjoying with life that just a while. i also a week person... i also have full of weeknesess. but i still try to rely on perfectionism ... why ? human is not perfect anymore...

when the time come... u will know what i talked about...

Thursday, October 20, 2011

kerja ku kini

there have lots thing i have to clear.... assignment, idea, artwork, presentation. but for sure... everything have to be settle on time... tired... what can i say... but worthy and i love busy... busy is something that can make us more organised and disciplined . heheheh...

artwork that i have to submit in this week before semester break is batik... arghhhhhhhh!!!!!!! i dont have much time... i need to do it..!!! and also.. report... one more thing for sure... dancing practice.!!! fill regret but i have to... huhhu... to gain such experience is once in our life! btw... i have to stay fit... go to gym.. excercise for my routine... hehehe...

sometime, i like to think... to think about future.. think about what will going to happen next... ermmm what would my family doing now? and also my lovely friend... at uitm... at sibu.. at mukah... and one of my friend will going to get marriage .... huhuhuhu... btw...i hope u happy with your husband...

im just love my self right now... i love all my friend... i love my mother... but one thing for sure.. i love Allah.. i just want to be a good boy... i just want to finish and had what i havent had..... i want to see a world... i want to contribute to nation... i want to see my family happy... i want to reach a star...

what i want is... someone could bring me love... hehehehe... in my little dream... i want to have a friend that so caring towards me... i wish so... i want it perfect and i can be more worthy to the others... i want to help my friend and my family to get happiness. i always dream of someday... when i have a best friend.. he can get me smile... always want to be my side.. and i also get comfort... waaaaaaaa.... i wish to...

to tell it ... i want my friend always happy... always smile... i will try to solve they problem... i love to hear... i want to be the one who can know what is his problem... maybe i can solve it...

in this world... i can do anything what i love... what i do... maybe out there .... they dont know.. what is my intention... i want to be a nature human being... i want to be a person without rule... and being control by a system...i want to be free from anything!!!!!!!!!! yeahhhhhhh i want to be bird...

Saturday, October 15, 2011

singapore trip!!!!


what can i say when we go over bridge to look another country it kind of fun and interesting... (sort of) anyway thanks to us that could make a paperwork very dash and rush... it not easy to get along with something new and worthy... thanks to jamil as a leader on this program. he have put his soul towards this trip... thanks a lot!

btw, trip to singapore is just like to kl... nothing much to compare but environment is quite greeny and windy... very peaceful with those tree for sure... but hot! the sun is very irritating while i walk around and that why tree is everywhere .... waaaaaaaaaaaa

first off all before i tell what happen at singapore... let i introduce u how to get in.... well it quite strict and have a lot of producer need to be follow... regardless to the safety and security we have to put away all forbidden thing such as chewing gum, shot gun , knife and etc. so that is a fist rule.... second need to bring bag. can u imaging every time u have to pass the migration u have to scan your bag? annoying but that the rule!

and then, first trip we go around singapore. lots of tree, less motorcycle, odd vehicle, and very beautiful and clean country... but they love to give compound on any wrong doing thing for example throwing rubbish. but good! to train people to be more discipline and fine attitude.

so we arrived at waterfront park... such a nice place just like holly wood but sorry at that time i dint change my money yet... so expensive!!!!!!!!!! i change rm 50 to singapore dollar... just get 19 dollar... and all food stuff is about 3 dollar above! anyway i didn't excited to eat at singapore because don t have any halal food... i just drink and drink and drink... hahahaha

never mind for that inconceivable small matter... furthermore is too expensive.... can t afford unless being sponsor by anak datok... hahahah i could shopping for souvenir that 2 for 10 dollar... just a little tiny key chain for 5 dollar!!!! crazy!!! i just see... not interested...!!! hahahaha

so we go trough monorail... free charge but u have to pay for second trip... heheheh... 3 dollar... still it quite expensive after u think about changing money.... well this experience taught us not to buy anything at singapore... just see and smell the food or odd souvenir hahahha nevertheless if u rich... just buy it... and then sold it to malaysian people... hahahaha

ermmm about the point we go to singapore... we have to hear the art talked that is so long and quite boring... bla bla bla although have a lot point to be heard still i see all of my friend were sleeping, go to toilet and since it was a bored art talked, infront of the chair 80 percent was gone hahahaha... so art talked being held at national university singapore... very big university... just like ukm... huhuhuhu.... more advance and high techno... great experience to be gain... hehehehe

pm zul is one of my lecturer ... what can i talked about my lecturer is... he is very good thinker... how he want to express what is abstract in sculpture and with his ideology trough certain issue is quite interesting... he like to mesmerized all retro concept in his work... i remember on his solo exhibition about negaraku... i was very attract with the way he story the way he put the idea and the way he do his art work... it seem very abstract but trough on his behalf i like to say.... he is apart of my inspiration... i keep looking on his artwork so admire able to me to imitation hehehe.... yeah u know if u want to get the idea... u have to follow the big boss in art industry... to make your artwork powerfull u must fall in love with someone idea... and that will make u perfect in doing researching... hehehehe

so after that... we go eating... luckyly this time we dont have to find a food court or what so ever hehehehe.... but after we eating... we have a problem with a bus driver... i dont know what the real problem until the driver get angry to us because of late... well he dont know the real situation and yet the small matter dont have to be bigger... i was thankful to god because had finish our journey safely...and back to malaysia in time! hahahaah malaysia is a best country... because we are malaysian people of course we know the best! halal food anywhere and the culture are so beautiful!!! hahahahaha so the next rip is to bali...!!!!!!!!!!!!!!! soon we go ! i have to say!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! i love my batch at 23 2009 and 2010 because we already apart of this trip!!!!!!!!!!!!! hahahahaha starting from penang, sarawak, terengganu, and finally singapore... i so thankful!!!!!!!! muah muah love u guys!!!!!!!!!!!!!

Wednesday, October 12, 2011

alam adalah cikgu manusia

mustahil anda tidak pernah sedih... dan kenapa harus tidak ketawa? kenapa kita bermuram dan kenapa kita gembira? patukah kita menyembunyikan perasaan sebenar atau mempamerkannya? sikap kita sentiasa berubah-ubah dan ia telah menjadi satu identiti kepada manusia yang memerlukan perasaan yang sentiasa bertukar walaupun terpaksa menipu.

sebenarnya... alam adalah guru yang terbaik buat kita... kalau kita renungkan bintang di malam hari, bintang bersinar jauh nun di langit gelap. ia kecil. berasingan. dan bersinar. kalau aku ungkapkan ia dalam perasaan manusia.... jadilah orang yang sentiasa hidup dalam apa jua sekalipun walaupun diri mu kecil... berasingan... tetapi tetap berbakti menyinari kegelapan atau meringankan kesusahan orang.... itulah yang aku berlajar daripada bintang... kalau anda melihat... bintang banyak dan berjuta... tetapi i tetap jauh di antara satu sama lain...

tundukkan pula pandangan anda ke tanah... lihat rumput yang selalu kita pijak... selalu kita pijak dengan menggunakan kasut... kita tidak pernah merasai kesejukkan rumput... kita tidak pernah merasakan rumput itu mempunyai perasaan... rumput yang selalu kita pijaklah merupakan tumbuhan yang memberikan kita oksigen.. yang menghijaukan alam... kalau aku ungkapkan dalam perasaan manusia... jadilah orang yang berguna walaupun kita dipijak, dibenci, di hina... tidak kiralah ia tidak memandang kita.. tapi kita berilah kebaikan kepadanya dan ada perasaan rendah diri... rumput tidak ada suara... tapi kalau ada???

angkatlah kembali kepala anda... cuba hirup udara... segarkan? tapi sayang kita tak dapat tengok pun angin.. mcm mana nak berterima kasih dengan angin? angin tak perlu kita ucap... angin kita tak perlu hiraukan dia lagi.... dia tetap masuk juga ke dalam paru2 kita. dia tetap meniup... dia tetap berjasa tanpa dilihat... kalau aku ungkapkan dengan perasaan manusia.... jangan mengharapkan balasan... teruskan lah berjasa... bertapa hebatnya alam mengajar kita kalau kita berfikir... tapi manusia seringkali alpa... lupa dengan nikmat yang diberi...

anda berjalan... anda berlari... itu semua nikmat... semenjak kita lahir sampai lah anda sekarang... tidak terkira berapa nikmat yang Allah berikan ... jadi ingat satu perkara je.... Allah tidak pernah putus asa menyanyangi manusia walaupun seburuk mana pun dia melainkan dia keji dan dilaknat atas perbuatannya... Allah merupakan zat yang paling suci dan tiada satu pun yang dapat menandingi kekuasaanya kelak... Allah maha besar yang meliputi langit dan bumi serta alam yang luas... dia lah yang maha mengetahui tiap2 kejadian dan dialah yang maha mengampunkan andai kata kita tersilap dan punyai keasalahan....

Tuesday, October 11, 2011

hari ini dan selamanya...

bermula hari ini aku akan berjanji pada diri aku sendiri... aku akan buat yang terbaik dalam setiap detik hidup aku... perjalanan hidup aku penuh duka dan duga dan sememangnya akan berakhir di sana.... perjalanan hidup ini akan ku kenang... apa yang aku lihat sekarang... adalah apa yang aku akan kenang sampai bila2.... daun... pokok... karya ku... ibu bapa ku... kawan2 ku... akan ku kenang selamanya...

perjalanan aku sangat jauh... perjalanan aku dari aku kecil hingga aku ke besar... dari aku tidak tahu apa2 sampai aku dihisab... semuanya memakan masa... namun perjalanan itu harus ku selitkan dengan ibadah... dengan segala kebaikan ....

moga perjalanan aku akan berakhir d syurga.... ditempat yang bahagia... ditempat yang aku dambakan... sehebat mana manusia di dunia... kalau kita diseksa di neraka... ia akan menjadi satu penyesalan sepanjang hayat kerana menempuhi perjalanan yang mengundang dosa...

sebab apa aku suka cakap benda2 macam ni? sebab manusia dah tak hirau lagi dengan diri sendiri... asyik dengan dunia dan tidak hiraukan lagi petunjuk yang sebenar... kalaulah sahabat nabi muhammad ada lagi... baru kita tengok apa dan kenapa dunia sekarang bukan tempat tinggal orang baik lagi dah... semuanya berbentuk kejahatan yang tersembunyi

sekarang berazam lah menjadi orang yang betul2 berfikir... cuba kita tengok sungai... kita selalu memikirkan sungai itu lemah... sungai itu ditentukan arahnya... tapi sungailah atau airlah elemen yang paling kuat... elemen yang paling berkuasa....

sungai yang menentukan arah dia... tebing dihakis oleh air secara perlahan... air jugalah diminum kerana kehausan... air jugalah yang menguasai bumi... dan sungailah yang akan mengalir disyurga...

air merupakan elemen yang terkuat tau... air yang menentukan.. air jugalah yang bergerak mengikut arus.. kerana ia melambang kepatuhan... jadilah seperti air...

kenapa aku cakap ni???? sebab sifat kita harus menjadi seperti air.... dan start daripada hari ini... renunglah ciptaan tuhan sebagai jalan untuk keluar dari sistem rekaan manusia... selamanya bermaksud.... sampai anda kembali ke tempat asal anda.....

Saturday, October 8, 2011

siapa manusia yang sebenarnya?


bercakap mengenai manusia ... sememangnya manusia mempunyai mata hidung mulut.... well... human are not a toy... u can push it.. smash it... kill it and what so ever...

kerana manusia ada hati dan perasaan. manusia selalu alpa dan leka dengan nikmat dunia...
pelakon yang baik... of course because u have to

ermmmm... manusia senang buat baik dan jahat... well for sure u can do it right now...

falling in love? manusia memang cepat suka sebab hati dia berkata-kata dan see!!!! u have it inside your pocket... sms everytime and anywhere to message someone u love...

still human didnt satisfy because they are to greedy... huh!!! why?? nafsu la dik... nafsu ni kalau tak dilatih dengan puasa... manusia akan jadi jahat...

and for sure u r trying to get what u want.. in case u r jealous... u say that u dont... tetapi hati tak boleh menipu...

ermmmm sometime i laughing with human being because they are to naive ... sebab kurang berfikir untuk diri sendiri.. sampaikan maruah pun sanggup tergadai...

cinta??? benci??? suka??? duka??? kalau bercakap bab perasaan... tell what? not all will listen to your story... why? ermmm ask them for 3 days after that...


dendam?? fuhhh manusia memang suka berdendam... dengki... but never try to forget it... i dont know.. sometime matter dosent really that serious but they try to look it very serious...

always want the short cut... i tell u what... even u go for dinner u have to think where u want to eat with your sepuluh ringgit... tapi manusia suka ambik jalan mudah... well serba serbi maju... tak dapat nak halang...

menyalahkan orang... disalahkan orang dan kadang2 tak faham atau buat2 tak faham... manusia memang kadang2 tak pernah berbaik kan... mesti ada sifat iri hati... dan tak sehaluan... tapi dalam hidup ini... anda akan rimas dengan somebody... because u hate it?! dont lie... teruskan...


itulah hakikat manusia... di cakapsalah tak cakap salah... di tegur bajet bagus tak tegur kata tak sayang... pemikiran manusia sememang nya lain2 tapi satu jer yang aku boleh cakap... jadi diri sendiri jer... tak payah nak hipokrit sangat... kadang benda yang jahat juga perlu... tetapi untuk benda2 yang tertentu je... sebab dunia ni bukan untuk orang baik lagi dah... muka suci pun.. kalau dia nak wat jahat... ...

note : aku tak merujuk pada siapa2... aku just tulis apa yang aku lihat pada dunia kita sekarang... jangan terasa hati sebab aku nak singkapkan hati manusia itu bagaimana...

Tuesday, October 4, 2011

karya sedih ku...


tiada guna untuk aku berkata apa lagi mengenai kasih sayang... hakikatnya aku akan mendapat sesuatu yang buruk... sesuatu yang amat menyakitkan sampaikan aku menangis setiap hari... aku terlalu mengharap kepada sesuatu yang tidak pasti.... tetapi pengharapan aku berakhir dengan kekecewaan... seperti yang aku teka... aku memang tidak layak lagi untuk dikasihi.... aku rakamkan semua kesedihanaku dalam karya... one litre drop teapots... ni karya aku nanti... setelah siap aku akan pamerkannya... heheheh : ) karya ini sebagai peringatan aku sejak aku dari kecil lagi sehinggakan aku terpaksa menipu pensyrah aku untuk tidak mengatakan subject matter aku adalah air mata... aku just cakap subject matter aku air... heheheh

rakaman minda aku akan ku turunkan kedalam karya aku... dan semua karya aku akan ku selitkan makna makna tertentu yang aku garabkan sebagai satu luahan perasaan yang mendalam... perasaan aku itu biarlah aku pendamkan ke dalam setiap karya yang tercipta.... sebagai contoh karya aku " moon light." bila aku sedih sahaja mestiaku melihat bulan... bulan sahaja yang dapat medengar luahan hati ku..... orang hanya memandang bertapa hebatnya lukisan itu... tetapi tidak tahu maksudnya... heheheh

btw... i really want make it rahsia... all the message will be hidden safely after this...im tired to tell people the meaning but still people can't see it... hahahaha what for ???
let it be.... even a thing that i gave to the people... always have a meaning... deep full meaning...but didnt try to think wisely... almost of the people will have the reason but the reason is to stupid to tell...


didalam sepi itu...

aku tersentuh dengan lagu arwah sudirman yang menyanyikan lagu "didalam sepi itu" ....

memang menitis air mata aku mendengar setiap liriknya... jalan ceritanya... sungguh menyayat hati....

tiap-tiap hari aku mendengar lagu ni... mesti air mata aku akan tumpah... kerana berkait rapat dengan diri ku.... memang aku terasa terpinggir terasa sepi... namun siapa yang sanggup menemani aku dalam sepi....

kalau aku duduk kat kolej sorang2 aku tak banyak bergaul... aku hanya diamkan diri sahaja sebab dah terbiasa dari sekolah rendah... aku hanya jalan sorang2 sebab aku sukakan susana yang aman damai... namun siapa sangka dalam aku berjalan sendirian aku inginkan teman untuk bercakap.... aku selalu lepak kat atas bumbung be learning.... aku kadang2 berkhayal dengan adanya kawan imaginasi... aku luahkan perasaan aku pada dia... seolah olah ada orang ditepi aku....

selepas aku luahkan... aku menangis tanpa sebab... kadang2 aku berfikir... ada tak orang macam aku ni yang bercakap sorang2..??? yang mungkin suka berjalan sorang2.... kalau adaaku harap berjumpa.... setiap kali aku pulang ke bilik... aku hidup dengan kawan sebilik aku... tempat aku mengadu.. tempat aku bergembira... namun keluar sahajadari bilik... aku mula mendiamkan diri dan menjadi robot yang dipandang ....

kalau aku bosan pula... aku akan keluar pada waktu malam untuk melihat bulan dan bintang... dekat tepi parit kolej... dekat situ lah juga orang bermadu kasih... aku pula hanya mampu melihat kerana mereka ada teman istimewa yang boleh merekaluahkan perasaan mereka...

aku benci melihat semua itu tetapi.... apakan daya itu sudah menjadi hak mereka... aku hanya mendiamkan diri dan banyak merenung ke bulan... aku bercakap dengan bulan...kemudian airmata aku mula mengalir... mengalir kesayuan kerana rindu dengan orang yang aku sayang... rindu dengan Allah... rindu dengan kawan2 ku... alangkah best nya kalau kawan aku ada disisi dan aku boleh bercakapa denganya sambil merenung ke bulan... bestnya .... tapi aku tak tahu sapakah orang itu....

yang pastinya... hati aku terlalu sepi.... aku terlalu sepi.... siapalah yang mahu menemani aku... orang datang dan pergi... tetapi Allah jugalah yang kekal dihati... ya Allah kuatkan semangat ku.... bukankanlah pintu hati ku ini... ya Allah aku sayang padamu.... Ya Allah... aku nak jumpa dimu ya Allah..tapi aku takut.... tangisan aku ... hatiku bukan sekuat mana.... hambamu ini sentiasa menangis akan dunia ini.... dari kecil... aku berimpikan aku mahu duduk d syurga... tapi impian aku diperlekehkan oleh kawan2 ku.... songkok aku ditendang sedangkan dalam songkok ku ada nama2 mu yang ku simpan.... mereka cakap... konon nak masuk syurga.... aku hanya berdiam diri... hati aku sakit...tapi siapakah yang mengerti???? ya Allah... selagi aku percaya aku masih mempunyai hati... aku tetap akan menyanyangi mu.... tidak kira dimana jua... kerana dunia kini bukan tempat ku lagi....

Serasa diri ini
Terpinggir di batas nan sepi
Tak sesiapa menemani

Di dalam sepi itu
Kembali ku mengingati mu
Lalu hati jadi rindu

Aku terperangkap dalam diri
Aku terpaedaya oleh mimpi
Aku dikejari bayang-bayang
Keterpaksaan menyiksakan

Lama ruang hati kekosongan
Lama ku menangis sendirian
Lamam hanyalah hitungan masa
Tak terluntur kenangan indah
Di antara kita

Di dalam sepi itu
Bertakhta bayangan dirimu
Mencengkam sanubariku


Saturday, October 1, 2011

ceritera hati

mungkin dalam banyak hal... hati kita sentiasa berkata-kata untuk tidak. untuk mahu. untuk ya. dan sebaliknya.... hati merupakan jiwa kita yang sentiasa meneka, melihat dahulu dan merasai sesuatu naluri. tapi alagkah indahnya kalau hati kita sentiasa berzikir?

dalam meneliti sesuatu perkara yang kurang kita faham... kita pura2 faham untuk diterima dan menerima... tetapi betulkah anda mahu menerimanya? siapa mahu meneka? jawabnya diri sendiri... sejauh mana anda berdiri untuk bersama-sama... akhirnya diri anda akan disisihkan secara perlahan...

teguh mana hati manusia? adakah seteguh karang ? anda bukan manusia kalau hati anda begitu teguh... tidak ada manusia yang teguh hatinya kalau dia pernah meluah... pernah bersedih... senyum? ketawa? anda anggapkan sahaj itu cuma pelengkap kepada diri sekarang... senyum sekarang umpama make up... senyum yang betul ikhlas ialah bila mana kita terserempak sahaja... cukup sukar anda untuk menerimanya tetapi itulah hakikat atau trend manusia sekarang. senyum sekarang semakin mahal....

hati kita dapat berkata apa sahaja yang kita mahukan... sama ada sedih ataupun bahagia... cuma itu didalam hati sahaja.... di luar mungkin anda seolah-olah tersekat atau diikat untuk menampakkan diri anda bagus dalam apa sahaja.... jangan anggap hati anda menipu... sejujurnya dalam diri kita merupakan kata2 yang benar cuma minda kita enggan menerima... fikiran kita yang kusut akan turut merubah hati adakalanya.... tetapi hati yang terang akan dapat merubah segala bukan setakat pemikiran tapi jasad kita....

menipu? hanya hati anda sahaja yang akan bercakap benar. gembira? hanya hati anda sahaja yang menentukan... jadi itu lah cerita hati anda... kalau anda berfikir untuk menyayangi seseorang... hati anda akan menentukan niatnya... tapi kalau fikiran anda membenci seseorang... hati anda bukannlah sekejam mana... lain lah kalau anda tiada hati... anda akan sanggup berbuat apa sahaja untuk mendapatkan kepentingan diri... tanpa sedar atau didalam sedar.... : )


jumpa dengan orang itu, orang ini... belum tentu anda zahirkan perasaan yang ikhlas... kalau tidak kerana niat yang samar2 tetapi boleh juga menjadi realiti... hati manusia boleh bagai sekeras batu... mahupun sekeping kaca. tetapi ingat! hati manusia bukan senang untuk dipermainkan kerana hati zahirkan perasaan yang jujur.....

dari mata turun hati.... ungkapan yang paling femes sekali.... sebab itulah hati anda yang dikatakan menentukan perasaan.... fikiran anda hanya melihat... tapi hati anda yang memberi perasaan sebenar.... jadi jaga hati orang... jaga hati kita... kerana hati itulah pusat perasaan yang paling ikhlas sekali.