There was an error in this gadget

Friday, June 24, 2011

kisah yang menyedihkan dalam sejarah hidupku


kisah sedih ni bermula aku dari kecik lagi... kehidupan aku bukan mcm budak2 sekarang...
happy go lucky... tidak aku.... kalau dulu.. aku naif... aku jahil ,,, aku tak pandai matematik... aku selalu muram...

masa aku kat sekolah rendah... aku tak pernah ada kawan... sebab kawan2 aku dulu semua tau membuli aku je... sampai cikgu pun... .... mak bapak ku pun tak sokong aku... tapi aku tak salahkan dia orang sebab aku memang bodoh... seoalh-olah aku tiada harapan lagi.

hidup aku sengsara selama 6 tahun di sekolah rendah... selama itulah jiwa aku tak pernah rasa aman... apatah lagi memilik kawan... aku takde perasaan... aku tak pandai senyum... apatah lagi ketawa... hanya air mata jer yang menemani aku selama 6 tahun...

ada satu cerita sedih... yang aku ingin kongsikan.... kisah ni terjadi semasa aku di tahun 2....
masa tu hari guru... aku tak tahu apa nak bagi... masa tu aku tak suka matematik... so aku dapat 2 dari 100... so ckg matematik memang tak suka kat aku sebab aku bodoh....

ckg matematik aku ni guru kelas... jadi masa hari guru setiap orang ready dengan hadiah... so aku tak tahu apa nak kasi cikgu aku hadiah...

dp: mummy... mijan nak bagi hadiah kat cikgu apa?

mummy: ermmm ambik jer bunga ros plastik tu...

aku pun diam tanpa banyak bicara... lagi pun aku tak tahu nak kasi hadiah apa kat ckg aku tu....
so aku ambik bunga ros plastik....

tiba di sekolah.. masing2 kawan aku dah sedia dengan hadiah... hadiah dia orang semuanya cantik2... besa2... tak mcm aku... sejambak bunga ros plastik... so aku pun dengan muka yang tiada senyum... aku bagi kat ckg tu...

part yang menyedihkan apabila....

kawan: eii mijan.. ko cuba tgk kat luar hadiah ko tu...

dp: kenapa???

aku pun terus keluar... apa yang menyebabkan hati aku sebak... bunga ros plastik yang aku kasi...di buang di dalam tong sampah... masa tu... tiada setitis air mata aku pun yang mengalir.... sebab aku takde perasaan... aku tak de apa nak luahkan sebab aku memang tak de perasaan langsung....

tapi dalam hati aku... walaupun aku bodoh dalam matematik... dan ckg tu teramat benci dengan aku.... tak sepatutnya ckg tu buat mcm tu kat aku...

selain aku dibuli dengan teruk.... cikgu aku pun kadang2 tak menyokong aku... firstime aku tengok cikgu aku senyum.... masa aku dapat kptsn upsr.... aku dapat 2b 3c... cikgu tu cikgu bm... bukan cikgu matematik tadi.... sebab mak bapak aku ckp... aku adalah orag pertama akan menjatuhkan prestasi sekolah berkenaan... bayangkan... bagaiamana perasaan aku seolah-olah aku ni sampah...

segala pahit maung... aku telan... aku tabah... dan aku tak pernah berhenti mengharap kepada tuhan... impian aku masa kecik nak masuk syurga... so aku redha je dengan apa yang berlaku masa tu... sebab aku naif... siapalah aku pd ketika itu...

akhirnya aku berlajar untuk berdiri sendiri... aku berljar untuk berjaya... aku yakin manusia boleh berubah... dan segala sejarah hitam aku dulu ... aku lupakan... aku ingin pandang ke depan.. aku pun dah maafkan diaorang... cuma aku tak nak tengok dia orang lagi....

:)....

No comments:

Post a Comment