There was an error in this gadget

Wednesday, October 12, 2011

alam adalah cikgu manusia

mustahil anda tidak pernah sedih... dan kenapa harus tidak ketawa? kenapa kita bermuram dan kenapa kita gembira? patukah kita menyembunyikan perasaan sebenar atau mempamerkannya? sikap kita sentiasa berubah-ubah dan ia telah menjadi satu identiti kepada manusia yang memerlukan perasaan yang sentiasa bertukar walaupun terpaksa menipu.

sebenarnya... alam adalah guru yang terbaik buat kita... kalau kita renungkan bintang di malam hari, bintang bersinar jauh nun di langit gelap. ia kecil. berasingan. dan bersinar. kalau aku ungkapkan ia dalam perasaan manusia.... jadilah orang yang sentiasa hidup dalam apa jua sekalipun walaupun diri mu kecil... berasingan... tetapi tetap berbakti menyinari kegelapan atau meringankan kesusahan orang.... itulah yang aku berlajar daripada bintang... kalau anda melihat... bintang banyak dan berjuta... tetapi i tetap jauh di antara satu sama lain...

tundukkan pula pandangan anda ke tanah... lihat rumput yang selalu kita pijak... selalu kita pijak dengan menggunakan kasut... kita tidak pernah merasai kesejukkan rumput... kita tidak pernah merasakan rumput itu mempunyai perasaan... rumput yang selalu kita pijaklah merupakan tumbuhan yang memberikan kita oksigen.. yang menghijaukan alam... kalau aku ungkapkan dalam perasaan manusia... jadilah orang yang berguna walaupun kita dipijak, dibenci, di hina... tidak kiralah ia tidak memandang kita.. tapi kita berilah kebaikan kepadanya dan ada perasaan rendah diri... rumput tidak ada suara... tapi kalau ada???

angkatlah kembali kepala anda... cuba hirup udara... segarkan? tapi sayang kita tak dapat tengok pun angin.. mcm mana nak berterima kasih dengan angin? angin tak perlu kita ucap... angin kita tak perlu hiraukan dia lagi.... dia tetap masuk juga ke dalam paru2 kita. dia tetap meniup... dia tetap berjasa tanpa dilihat... kalau aku ungkapkan dengan perasaan manusia.... jangan mengharapkan balasan... teruskan lah berjasa... bertapa hebatnya alam mengajar kita kalau kita berfikir... tapi manusia seringkali alpa... lupa dengan nikmat yang diberi...

anda berjalan... anda berlari... itu semua nikmat... semenjak kita lahir sampai lah anda sekarang... tidak terkira berapa nikmat yang Allah berikan ... jadi ingat satu perkara je.... Allah tidak pernah putus asa menyanyangi manusia walaupun seburuk mana pun dia melainkan dia keji dan dilaknat atas perbuatannya... Allah merupakan zat yang paling suci dan tiada satu pun yang dapat menandingi kekuasaanya kelak... Allah maha besar yang meliputi langit dan bumi serta alam yang luas... dia lah yang maha mengetahui tiap2 kejadian dan dialah yang maha mengampunkan andai kata kita tersilap dan punyai keasalahan....

No comments:

Post a Comment