Sunday, June 23, 2013

cinta itu mahal

CINTA.... itulah perkataan yang mahal bagi aku untuk bagikan pada sesiapa... maklumlah, cinta dan mecintai bukan mudah. ia memerlukan satu nafsu dan juga pengorbanan dalam mengenal erti setia dan kejujuran... MALANGnya bagi aku... aku tak pernah merasa cinta yang betul-betul cinta....

tipu kalau aku cakap aku tak suka orang... tapi untuk mencintai orang tu, jauh sekali... sebab cinta bagi aku satu kesetiaan yang tidak berbelah bahagi. memangnya cinta itu sangat sukar... ramai pula yang cakap... "tak payah nak bercinta dahulu... berlajar dulu". tapi hakikatnya, dari suka kepada cinta tak boleh di halang... halang la bagaimana sekali pun... itu sudah lumrah manusia... bertemu, kenal, memahami, meneliti dan menyintai...

tapi bagi aku... kisah cinta adalah satu angan yang sia2... aku naif mengenai cinta... walaupun aku tak pernah rasa cinta... tapi aku tahu, bila dah terikat, segala tindak tanduk kita akan diperhatikan... kita mesej ngan siapa, even jumpa pun... pergerakkan kita akan di kawal oleh orang yang menyanyangi kita... KESETIAAN dan KEJUJURAN merupakan kunci... tapi ramai yang cakap pada mulut,,, tidak pada hati kerana masih banyak pilihan yang dia mahu pilih...

ROSAK makna cinta itu kerana perkataan "BIASALAH..." kenapa? "BIASALAH KALAU BECINTA MESTI NAK CURANG.."  bagi aku... shut up kalau tak pandai nak MENGHARGAI pengorbanan orang.. hanya kerana dilukai... haruskah yang lain menjadi mangsa??? kejam namanya kalau meletakkan harapan yang tinggi tapi tidak merealisasikan apa yang diungkap...

aku pernah dalam dilema... sakit kerana menyintai orang yang tak menyintai kita lagi...SAKIT kerana menghargai dan setia pada orang yang tak setia pada kita lagi... BODOH? BANGGANG? BULLSHIT? memang lah orang cakap mcm tu sebab kebodohan untuk menyintai orang yang tak menyintai kita lagi... tapi adakah dia sedar yang dia pernah BERADA DI SITUASI YANG SAMA? manusia cepat lupa yang dia juga pernah meronta-ronta disebabkan cinta...

jawapan kepada persoalan ini ialah... ORANG YANG KENAL ERTI CINTA SAHAJA MAMPU UNTUK SETIA DAN INGAT KEPADA ORANG YANG MENINGGALKAN CINTA KERANA CINTA ITU HANYA SEKALI BUKAN UNTUK YANG KEDUA DAN YANG KETIGA. FITRAH MANUSIA HANYA MAMPU BERKATA TETAPI TIDAK PADA HATINYA KERANA NILAI DIRINYA SANGAT RENDAH APABILA MENYINTAI, DIA HILANG DUA PERKARA IAITU, SETIA DAN JUJUR. KALAU DIA SUDAH BERLAJAR UTK TIDAK SETIA... TIDAK MUSTAHIL DIA AKAN BERBUAT SEKALI LAGI... walaupun kita mencari... tetapi biarlah yang ditinggalkan itu betul2 bersedia utk ditinggalkan kerana rasa rindu dan memori yang manis tetap berlegar dalam fikiran...

kesimpulannya... CINTA ITU ADALAH SATU ANUGERAH YANG BUKAN TERLETAK PADA KATA TAPI PADA HATI...

No comments:

Post a Comment