There was an error in this gadget

Sunday, May 17, 2015

bicara BERIRAMA (PERINGKAT NEGERI SARAWAK )

aku hanya tersnyum dengan karenah pelajar... setiap malam kami berlatih bersama...tanpa jemu ulang benda yang sama dan sentiasa membuat satu pembaharuan... semata-mata untuk pertandingan bicara berirama...
walaupun telah berlalu dan dapat nombor 6 dari 8 pasukan..bagi aku itu satu permulaan yang baik sebab kapit baru kali pertama hantar pasukan ke peringkat negeri... alhamdulilah...
aku kagum dengan budak2 kapit ni... kalah mcm mana pun, mereka tak tunjuk yang mereka sedih...cuma mereka kecewa dengan apa yang mereka buat...dan minta maaf dengan aku...
sepanjang perjalanan ke mukah, kalau mereka tgk laut...mereka paling suka nak pergi...kadang2, mereka anggap sibu tu macam kuala lumpur... nampak macam jakun...tapi aku tahu apa yang mereka rasa...maklumlah budak2 luar bandar...muka pun macam kampung2...
apa yang aku nak sampaikan,,,,aku sebenarnya rindu latihan tersebut...buat aku rasa ada makna sebagai guru...walaupun aku dimarahi sebab kerja.. dan terasa mcm pentingkan kerja dari keluarga...aku puas!...puas mendidik dan puas menjalankan amanah sampai ke malam...
dan sekarang...mereka rasa kekosongan dan kehilangan...teringin rasa dilatih oleh aku... tapi aku terpaksa katakan tidak... aku pernah cakap...kalau nak jumpa aku lagi...buat lah yang terbaik. tapi, nasib belum menyebelahi...
dan juga...mereka mengerti kenapa aku tengking mereka, maki, dan garang ketika melatih...barulah mereka faham... pelbagai benda yang kami tempuh... ada sampai nak tarik dirilah, tak cukup oranglah, even masa nak bertanding pun sanggup balik rumah pergi iron baju budak sebab takut nampak tak kemas...
apa2 pun pengalaman ini mengundang aku untuk lebih bersemangat..walaupun dalam punya cerita...kami sebenarnya salah tema....next year i will try my best... aku akan tunjukkan budak2 kapit boleh ! penapisan ala2 model..!

No comments:

Post a Comment